Heeft het (financiële) gevolgen als ik nu voor mijn vriendin haar belastingaangifte over 2011, 2010 en 2009 doe? Ze is namelijk veel te laat hiermee

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Als ze geen aanslag heeft gekregen, en mogelijk nooit eerder inkomstenbelasting heeft hoeven te betalen, dan kan ik geen situatie bedenken dat het gevolgen zou hebben. Als ze geld terug hoort te krijgen, dan krijgt ze dat alsnog. En als er toeslagen gewijzigd moeten worden, gebeurt dat ook alsnog.
Maar bel de belastingtelefoon. 0800-0543.
Ik ga nu uit van iemand die nooit eerder een aanslag kreeg, maar de situatie kan heel anders liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
De Belastingtelefoon bellen heeft alleen zin als niet duidelijk is of de vriendin over 2009, 2010 en 2011 aangifteplichtig is of niet.
Het zou wel heel uitzonderlijk zijn als uw vriendin aangifteplicht heeft over 2009 en ook 2010. Dan zou de Belastingdienst allang de uitnodiging tot aangifte hebben verstuurd. (aangiftebrief) Over het jaar 2010 heb ik al een aantal malen een opgelegde boete voorbij zien komen (hoewel er uitstel van aangifte was)

NB: als uw vriendin niet aangifteplichtig is over de jaren 2009 t/m 2011 kan indiening van de aangifte nog tot 5 jaar later, dus resp tot eind 2014, 2015 en 2016.

Maar let u op: het kan zijn dat uw vriendin of u constateert dat er over deze jaren meer dan resp. € 44 / € 50 / € 44 te betalen is. Ook als er geen aangiftebrief binnen is dient er dan wel aangifte te worden gedaan. (minder geeft een nihilaanslag) Uiterlijk tot 1 juli van het jaar daarop moet de aangifte dan binnen zijn. Voor 2009 en 2010 zou het inmiddels te laat zijn.
Maar een boete zal niet worden opgelegd als de aangiftebrief nooit verstuurd is.

U kunt zonder risico de aangifte van uw vriendin verzorgen, mits de aangifte te goeder trouw wordt ingevuld. Uw vriendin is in principe verantwoordelijk voor haar aangifte.
fisbel