Wordt een voorlopige teruggave door de Belastingdienst automatisch maandelijks gestort?

Ik kan in het VT-programma nergens de keuze, maandelijks of in 1 keer vinden en wil de euro's graag maandelijks terug ontvangen.

Toegevoegd na 20 minuten:
Het gaat om een voorlopige teruggaaf voor het lopende jaar (2012).

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Je hebt geen keuze. De voorlopige teruggaaf wordt over de resterende maanden van het jaar uitbetaald. Dus als je hem nu aan zou vragen, wordt hij in 8 maanden uitbetaald (mei-dec). Mocht het termijnbedrag onder de €23 vallen, dan wordt er wel in één keer uitbetaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je hier nog een bron oid bij hebt dan heb je het beste antwoord te pakken.
fisbel
12 jaar geleden
De bron is de Belastingdienst zelf:
Krijgt u minder dan € 23 per maand terug? Dan krijgt u dit bedrag niet in maandelijkse termijnen, maar in 1 keer. http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/aangifte_doen_belasting_betalen_of_terugvragen/belasting_betalen_terugvragen/voorlopige_aanslag_nieuw/voorlopige_aanslag_over_dit_jaar/voorlopige_aanslag_aanvragen/hoe_terugkrijgen_of_betalen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank fisbel :-) Ik had het exacte bedrag in de Kluwer belastinggids nagezocht, die wist ik niet meer uit mijn hoofd.

Andere antwoorden (3)

Die komt in 1 keer. Volgens mij heb je hier geen keuze in.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou en of je dat kunt kiezen. Gelukkig wel zeg.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mevrouw heeft alleen gelijk als het over een voorgaand jaar is, Marleen alleen het over het lopende jaar gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet zeker dat je dit maandelijks kan krijgen. Gaat me er alleen om of ik dit ergens aan moet geven (kan deze optie in het programma van de Belastingdienst niet vinden) of dat het automatisch per maand komt.
Die moet je apart aanvragen bij de belastingdienst middels een apart formulier, een aanvraag voorlopige teruggave.
Je kunt het niet opgeven bij je jaaropgave.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
De voorlopige teruggaaf achteraf aanvragen wordt vaak toegepast bijvoorbeeld omdat de teruggaaf gebruikt wordt voor vakantie oid. Sommige mensen kennen zichzelf: als er per maand wordt teruggevraagd gaat het op en is er het jaar daarna weinig meer over van de belastingteruggaaf. Miv 2013 komt het allemaal weer even anders te liggen als de BELASTINGRENTE wordt ingevoerd. Als de aangifte 2012 voor 1 april 2013 wordt ingediend wordt GEEN rente meer berekend of vergoed. Het is dus vanaf aangifte 2012 veel voordeliger de voorlopige teruggaaf per maand te regelen ipv 1 bedrag achteraf. De Belastingdienst als spaarrekening is dan verleden tijd. Het omgekeerde geldt als er bijbetaald moet worden. Dan is het juist voordeliger om NIET per maand alvast te betalen, maar juist achteraf. Dit is alleen van toepassing als de voorlopige aanslag niet verplicht door de Belastingdienst wordt opgelegd. Dan valt er immers niets te kiezen. (zonder wijziging) Bron: http://www.elsevierfiscaal.nl/fiscaal-actueel/nieuws/nieuws/1790/nieuwe-renteregeling-belastingdienst
Dit staat op de site vand belastingdienst:

Voorlopige aanslag over dit jaar
Verwacht u dat u belasting terugkrijgt? Bijvoorbeeld omdat u hypotheekrente mag aftrekken. Of omdat u giften hebt gedaan. Dan kunt u maandelijks een bedrag krijgen via een voorlopige aanslag.

Of verwacht u dat u belasting moet betalen? Bijvoorbeeld omdat u inkomsten hebt waarover geen belasting wordt ingehouden. Dan moet u maandelijks een bedrag betalen via een voorlopige aanslag. Dit voorkomt dat u na afloop van het jaar de belasting in 1 keer moet betalen. U moet dan ook heffingsrente betalen.

Voorlopige aanslag na afloop van het jaar
U kunt een voorlopige aanslag krijgen voor een jaar dat voorbij is. U krijgt die voorlopige aanslag meestal omdat u uw aangifte al hebt ingediend maar wij u nog geen definitieve aanslag kunnen sturen. Bijvoorbeeld omdat wij uw aangifte nog moeten beoordelen. Deze voorlopige aanslag krijgt u in 1 keer uitbetaald, of moet u in 1 keer betalen.

Programma Voorlopige aanslag
U kunt een voorlopige aanslag aanvragen of wijzigen met het programma Voorlopige aanslag. U kunt dit programma downloaden.

Toelichtingen
De belastingwetgeving verandert ieder jaar, bijvoorbeeld omdat bedragen en tarieven worden aangepast. Wilt u hierover meer weten? U kunt verschillende toelichtingen downloaden.

HEt maakt dus uit of het over het lopende jaar of over een voorgaand jaar gaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit gaat vooral over de voorlopige aanslag, is dat niet iets anders dan de voorlopige teruggaaf?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, de voorlopige terugave is gebaseerd op een voorlopige aanslag. Deze aanslag is voorlopig, omdat je in maart 2012 niet weet wat je in 2012 totaal verdiend hebt en aan aftrekposten hebt. Definitieve aanslag over 2012 komt op zijn vriest in 2013
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je haalt het bergrip voorlopig en vooraf door alkaar.
Ik doe achteraf aangifte. Dan krijg ik eerst een voorlopige aanslag en een voorlopige teruggave, het hele bedrag in een keer, aangevuld met eventuele rente. Vervolgens komt er een definitieve aanslag, en zal een eventueel verschil verrekend worden.
Wat nwametze bedoeld met voorlopige teruggave, is vooraf : gedurende het lopende jaar, zoals Inekris het beschrijft. Dat kan maandelijks