Hoe betaal ik een zzper?

Ik heb voor een opdracht ongeveer 60% van het werk uitbesteed aan een student. Deze student heeft geen kvk nummer. Ik wil de student betalen, maar moet deze student dan gewoon een factuur opstellen? Moet er op deze factuur ook BTW worden gezet?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.8K

Het beste antwoord

De student maakt een factuur voor jou zonder btw. Hij draagt geen btw af en dus mag hij ook geen btw in rekening brengen.

Jij mag van het bedrag dat op de factuur staat gewoon in je boekhouding inboeken als uitgave/investering. Omdat er geen btw van toepassing is mag je deze ook niet in vooraftrek brengen.

Zowel jij als de student krijgen op deze wijze hier geen problemen mee, mits die student keurig de werkzaamheden opgeeft aan de belastingdienst. Zou hij dat niet doen en jij wel alles keurig in je boekhouding verwerken dan krijgt alleen hij problemen.

Zet hij btw op zijn factuur en jij brengt die in vooraftrek dan krijgen jullie beide problemen als dit aan het licht komt. Het is immers fraude. Jij bent niet te goeder trouw dus bij een btw factuur zonder dat die student btw plichtig is ben jij ook fout.

Dus gewoon een factuur zonder btw erop. de kosten inboeken en helaas-pindakaas geen btw in aftrek. Maar de keuze voor de student ligt hem waarschijnlijk in een fors lager (uur)tarief dus per saldo kom je er vlot uit.

Toegevoegd na 4 minuten:
Wie is btw-plichtig?

U bent btw-plichtig als u voor de btw als ondernemer wordt beschouwd. Voor de inkomstenbelasting stelt de Belastingdienst andere voorwaarden aan het ondernemerschap dan voor de btw. Het kan dus zo zijn dat u voor de btw wel een ondernemer bent, maar voor de inkomstenbelasting niet.

In de volgende gevallen bent u ondernemer voor de btw:

* U oefent zelfstandig een bedrijf of beroep uit. Het maakt niet uit of u wel of niet staat ingeschreven bij de Kamer van Koophandel. Het is ook niet van belang of u winst maakt
* U exploiteert zelfstandig een zaak of hebt een recht om er inkomsten aan te ontlenen. Het gaat hier bijvoorbeeld om een gebouw of een octrooirecht

De rechtsvorm van uw onderneming is niet van belang voor de vraag of u ondernemer bent. De onderneming kan een natuurlijk persoon zijn, een rechtspersoon (bijvoorbeeld een bv, nv of stichting), een maatschap, een vennootschap onder firma, enzovoort. Dit betekent dat bijvoorbeeld een schaakclub of voetbalvereniging ook ondernemer kan zijn.
Uw ondernemingsactiviteiten beginnen met uw eerste ondernemershandeling. U bent dus ondernemer vanaf het moment dat u uw eerste investering in uw onderneming doet, bijvoorbeeld door de aankoop van inventaris.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal juist, +1
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
een particulier mag GEEN factuur schrijven maar een kwitantie.
En niet zo moeilijk doen, gewoon opgeven als overige inkomsten in je particulier belastingformilier en klaar. ff bonnen en kwitantie bewaren en klaar. Kosten voor de particulier kunnen gewoon afgetrokken worden en kwitantie is gewoon rechtgeldig voor de administratie van de ondernemer.
Factuur maken als particulier is een overtreding en wordt gezien als fraude.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
alles na 4 minuten toevoeging heeft er niets mee te maken.
De vraagsteller is een ondernemer en neemt een dienst af bij de particulier.
Dus btw plichtig verhaal is totaal overbodig en ten zeerste verwarrend voor de lezers.
Of deze student ondernemer wil worden is niet aan afnemer van zijn dienst. Dat bepaald de student zelf wel. Voor nu is hij particulier en maakt geen factuur maar een kwitantie.

Andere antwoorden (8)

Ja gewoon een factuur laten maken door hem, en inderdaad ook btw erop laten vermelden.
Tenzij je hem evt. zwart zou willen/kunnen betalen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat moet altijd, BTW moet erbij... En je krijgt gewoon een factuur, betaal die gewoon zoals het moet pas na twee maanden, dan doe je alles zoals in het normale bedrijfsleven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heet zwart werk, niet te verwarren met een zzp'er die meestal een vakman is en wel staat ingeschreven bij de KvK.
Bij een student werkt het als volgt:
- je vraagt wat ie per uur wil (als je slim bent heb je dat al van te voren gedaan)
- je vermenigvuldigt dat bedrag met het aantal gewerkte uren en komt vervolgens op het bedrag dat je hem/haar geeft. Het kan ook zijn dat je een totaal bedrag hebt afgesproken, dan geef je hem/haar dat bedrag.
klaar.

Net zoiets als oppaswerk, die kinderen die dat doen, staan ook niet ingeschreven bij de Kvk.
En omdat jij er dus geen belasting over betaalt, heet het zwart werk.

Toegevoegd na 2 minuten:
Volgende keer graag wel weer een échte zzp'er inhuren.
Die hebben ook maagjes te vullen en hypotheken te betalen. Voor studenten zijn uitzendbureaus e.d. uitgevonden, of zijn wel ingeschreven bij de KvK zodat ze gewoon wit kunnen werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
moet je niet als zzper ook ingeschreven staan?
ik dacht namelijk van wel?
buiten dat is het dus handig als jullie samen een afspraak maken over wat de klus is en wat het betaald en als daar een overeenkomst word gevonden dan kan je dus een factuur vragen met een overeenstemming getekend door bijde partijen.
maar nogmaals een zzper zonder kvk nummer?daar zal ik eerst eens na vraag overdoen!!!

Ik heb wel al even wat opgezocht op op deze website kan je veel informatie vinden over een zzper waar dat aan moet voldoen.Ook over het maken van een factuur!!!!
Wanneer inschrijven?
Als je zelfstandig ondernemer bent ben je verplicht je in te schrijven bij de Kamer van Koophandel. Maar wie zijn ondernemers? De website van de Kamer van Koophandel heeft een zestal criteria.

•De ondernemer verricht een 'regelmatige maatschappelijke werkzaamheid'.
•De werkzaamheden worden tegen betaling verricht.
•De ondernemer treedt zelfstandig op, voor eigen rekening en risico.
•De ondernemer treedt openlijk op, in concurrentie met andere ondernemers.
•De ondernemer neemt deel aan het economisch verkeer in een georganiseerd verband. Dit verband is gericht op samenwerking van mensen, kapitaal en/of goederen.
•Er wordt winst of kostenbesparing beoogd. Dit is ruimer dan het gebruikelijke begrip winst. Het gaat hier niet om of de ondernemer daadwerkelijk winst heeft gemaakt of kosten heeft bespaard, maar of hij/zij dit als doel heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dus je hebt een student als ZZP'er 60% van het werk laten doen. Zonder te weten of dat deze student wel ingeschreven stond bij de KvK en zonder te weten, of dat deze student wel een BTW nummer had?

Dan zal ik je bij deze even uit de droom helpen. Want aangezien bovenstaande ontbreekt kan de student in deze ook geen rechtsgeldige factuur op stellen. En heb je de keuze om deze student zwart uit te betalen. Maar aangezien de Belastingdienst hier ook wel mee zal kijken lijkt me dit niet zo heel slim. Dus mag je de student een salaris uit betalen en moet je de loonpremies afdragen aan de Belastingdienst...

En aangezien hier een 'eerstedag melding' aan vooraf had moeten gaan. Kan deze student wel eens heel erg duur worden...

Maar bij het ontbreken van een KvK en BTW nummer kan de student geen factuur opstellen...

Toegevoegd na 15 minuten:
Wat je overigens wel zou kunnen proberen. En wellicht slikt de Belastingdienst dit. Is om de student uit te betalen en voor het ontvangen bedrag een kwitantie geven. In dit geval moet je zelf het origineel houden en de kopie aan de student geven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt... Maar je kunt niet iemand die geen BTW nummer heeft. Of nog beter gezegd: Iemand die niet BTW plichtig is BTW in rekening laten brengen... Maar je had dit eerder met je accountant moeten overleggen. En niet hier op GV naar een oplossing zoeken. Want als de Belastingdienst die niet slikt dan blijven ze alles in veelfout uitspitten. En wordt je gewoon voor de volle 100% genaaid voor een leesfout...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De eerste dagmelding is per 01-01-2009 afgeschaft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt gelijk... Maar als de Belastingdienst dit als fraude aanmerkt moet derko dit alsnog met terugwerkende kracht en de komende 3 jaar...
In dit geval is het geen zzp-er maar gewoon een student. Je kan van hem gewoon een factuur krijgen voor een éénmalige dienst. De belastingdienst doet hier verder niet moeilijk over.
De factuur moet er 1 zijn zonder btw omdat er immers geen btw aangifte gedaan wordt omdat de student geen btw nummer heeft.
Wel moeten de aangiften kloppen, anders komt er gedonder van.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kijk anders even op ZZpservicedesk. Daar staan meerdere tips over hoe om te gaan met wanbetalers en je kunt ze ook bellen/met ze chatten om vragen te stellen. Heb je geen zakelijke rechtsbijstand? Zo niet, ga daar toch eens naar kijken, een paar van dit soort gevallen en je hebt je premie er zo uit.
Succes in ieder geval!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze persoon is geen ondernemer dus kan hij geen factuur aan je sturen.

Omdat je toch moet opgeven wat hij bij jou heeft verdient moet je bij de belastingdienst een IB47-formulier indienen (zie link). Op dat formulier kan jij aangeven dat je bedragen hebt betaald aan derden die geen ondernemer zijn en ook niet bij je in dienst zijn. Doe je dat niet gaat de belastingdienst er vanuit dat hij bij je in dienst is en moet jij loonbelasing betalen. Dat komt je dan erg duur te staan!