samenlevingscontract gemaakt in 2012 voor de aangifte 2011 geldig?

ik moet nog de aangifte voor 2011 maken, nu hebben wij dit jaar het samenlevingscontract gemaakt, zijn we dan fiscaal partners voor de aangifte 2011? leefsituatie is hetzelfde als vorig jaar; samenwonend met 1 minderjarig kind van mijn vriendin op hetzelfde adres ingeschreven,
vanaf 01-01-2011. Als je namelijk de aangifte invuld in de vraagstelling of er een samenlevingscontract is...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Om geldend te zijn voor de fiscus moet het samenlevingscontract wel bij een notaris getekend zijn.

Als voor de pensioenregeling van jou en/of die van je vriendin gedaan krijgt dat er - gedateerd in 2011 - nabestaandenpensioen is geregeld, dan zou je de gewenste situatie kunnen bereiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

als jullie het hele jaar een gezamenlijke huishouding hebben gevoerd mogen jullie fiscaal partner zijn. het hebben van een samenlevingscontract doet hier niet ter zake.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is incorrect! In 2011 zijn de regels voor fiscaal partnerschap veranderd! Alleen samenwonen is niet meer voldoende.
fisbel
12 jaar geleden
Wat me niet verbaast is het foute antwoord. Foute antwoorden komen vaker voor. Maar het plusje van de grote onbekende, dat verbaast me wel. Het is overigens opvallend dat eerste antwoorden, ongeacht de inhoud, bijna altijd een plusje krijgen toebedeeld. Wil degene opstaan die hier op deze site blindelings de automatische plussen toebedeelt?
De aangifte gaat over 2011 dus wat er sinds 2012 veranderd is hoort officieel niet thuis in de aangifte van 2011.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad als je in 2012 een samenlevingscontract afsluit heeft dit niks te maken met 2011. Toen was er nog geen samenlevingscontract en was er geen sprake van fiscaal partnerschap. Dit geld dan pas bij de aangift over 2012.
fisbel
12 jaar geleden
Een plusje hoor! Dit om het onterechte minnetje e compenseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Prima antwoord. Het woord officieel is niet nodig en suggerert dat het stiekem niet nodig is.
Nee, dat zijn jullie niet, tenzij jullie aan een van de andere eisen voldoet. De eisen vind je in bron 1. Als je daar niet aan voldoet dan ben je geen fiscaal partner. Je zou er dus wel aan kunnen voldoen als je het kind van je vriendin erkend hebt, maar dat lijkt me een uitzonderlijke situatie. Als jullie in december een samenlevingscontract getekend hadden, hadden jullie ervoor kunnen kiezen om het hele jaar fiscaal partners te zijn. Nu hebben jullie deze keuze alleen voor 2012
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Nielx, een plus. Precies het goede antwoord met de goede link. Eigenlijk twee plussen vanwege de min (....???) Bij deze eenvoudige vraag moet je wel een goed onderscheid maken in jaren: 2010: TS kan kiezen voor fiscaal partnerschap.
2011: Geen fiscaal partnerschap mogelijk gezien de voorwaarden.
2012: Wel fiscaal partnerschap. TS woont samen met partner en haar (niet door TS erkend) kind. Vanaf 2012 hoeft het kind niet langer erkend te zijn door de partner. Partner MET kind is sowieso fiscaal partner. Een kleine toevoeging dus aan de reeds bestaande categorieën voor fiscaal partnerschap.