Hoeveel bedraagt de km.vergoeding voor particulieren m.b.t. reiskosten voor medische behandelingen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarvoor? Is het voor de aftrek op de belastingaangifte?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Door wie wordt die km.vergoeding betaald, aan wie en op welke voorwaarden?

Antwoorden (2)

Gezien de categorie waarin dit geplaatst is, neem ik aan dat het gaat om specifieke zorgkosten op de belastingaangifte? Dan geldt bij gebruik van eigen auto een vast bedrag van 35 cent per kilometer, als de kosten aantoonbaar meer zijn vanwege ziekte of handicap (bijvoorbeeld inderdaad vervoer naar arts of ziekenhuis).

Kijk ook even of je aanvullende verzekering deze kosten deels vergoed, uiteraar mag je alleen dat deel opvoeren dat je niet elders vergoed hebt gekregen.

Toegevoegd na 2 minuten:
Zie www.meerkosten.nl:

•Maakt u gebruik van uw eigen auto, dan zijn de werkelijke kosten aftrekbaar. U kunt deze werkelijke kosten bepalen aan de hand van de integrale kilometerkosten voor uw auto. Neem hiervoor de kosten per kilometer voor uw type auto volgens de berekeningen van de ANWB of de Consumentenbond. Ook een bedrag van € 0,35 per gereden kilometer wordt in veel gevallen wel geaccepteerd door de Belastingdienst, al is dit nergens vastgelegd in regelgeving.

Het aangifteprogramma bevat ook een uitgebreide uitleg over dit soort meerkosten, en trekt automatisch ook de drempel af.

Toegevoegd na 5 minuten:
Reiskosten voor een begeleider mag je trouwens ook aftrekken, als het meenemen van een begeleider medisch gezien noodzakelijk is.

Bij gebruik van openbaar vervoer mag je de werkelijke kosten opvoeren, dan gaat het dus om de prijs van de vervoersbewijzen. Overigens moet je in alle gevallen de gemaakte (meer)kosten kunnen aantonen. Niet direct bij je aangifte, wel als daarom gevraagd zou worden bij een controle.

Toegevoegd na 18 uur:
Voor alle duidelijkheid: het gaat dus om de WERKELIJK gemaakte kosten. Weet je niet goed wat de werkelijke kosten zijn, dan wordt een vast bedrag van 35 ct per kilometer geaccepteerd, hoewel dit in de wet nergens is vastgelegd. Gezien je vraag ging ik er vanuit dat je op zoek bent naar een richtlijn, en dan is 35 ct een aardige richtlijn voor een gemiddelde auto.

Toegevoegd na 18 uur:
Oh wacht, ik zie dat dat ook al stond in de bron die ik citeer. Sorry, dubbelop..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Lies, je schreef: Dan geldt bij gebruik van eigen auto een vast bedrag van 35 cent per kilometer. Dit 'vaste' bedrag wordt nergens genoemd (behalve in de FNV-gids) De werkelijke kosten tellen dus. Ik heb een klant met een camper-auto die per kilometer € 0,58 rekent. Volkomen terecht, want dat zijn de werkelijke kosten die hij per kilometer naar arts, specialist maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, maar als je geen idee hebt wat de kosten zijn die je maakt, en geen extreem zuinige of extreem ónzuinige auto hebt, dan geven diverse bronnen aan dat een bedrag van 35 ct per kilometer wordt geaccepteerd. Omdat de vraag is "hoeveel bedraagt de vergoeding", ga ik er vanuit dat VS niet weet wat zijn werkelijke kosten zijn, en op zoek is naar een richtlijn daarvoor.
In beginsel zijn de daadwerkelijke kosten aftrekbaar. Wat de daadwerkelijke kosten zijn hangt vooral af van het type vervoer.

Hoewel er geen vaste kilometerprijs voor staat, wordt over het algemeen een aftrek van rond de € 0,35 ct. per km geaccepteerd als u met de auto gaat. Bij gebruik van openbaar vervoer of de taxi mag u de ritprijs aftrekken. U moet hiervoor wel de bonnetjes of een uitdraai van uw ov-chipkaart bewaren.

Rijdt u in een extreem zuinige auto (en moest u vaak en ver rijden) of rijdt u juist in een duurdere auto dan is het beter om tot een betere benadering van de werkelijke kosten te komen. Voor de auto heeft de ANWB een hulpmiddel om een kilometerprijs uit te rekenen. Als u een print van deze berekening bewaard als bewijs dan zal de Belastingdienst hierin meegaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
En voor bezoek ook een reiskostenvergoeding