Als je langer dan 60 dagen in het buitenland werkt is het dan fiscaal gezien juist dat je daggeld vergoeding met 50% verminderd wordt ?

Mijn werkgever beweert dat na 60 dagen de daggeldvergoeding bij werken in het buitenland gehalveerd wordt omdat hij anders belasting moet betalen.

Toegevoegd na 5 dagen:
het gaat om een daggeld vergoeding, niet om inkomen.
De daggeld vergoeding is bedoeld voor ontbijt, lunch en diner met een extra gedeelte voor kleine uitgaven zoals bijv. parkeergeld etc.
Deze vergoeding staat los van je inkomen en andere toeslagen maar wordt na 60 dagen buitenland gehalveerd met 50% omdat er dan kennelijk belasting door de werkgever over betaald moet worden. Mijn werkgever wil daar geen belasting over gaan betalen en hanteert dus de 50% vermindering.
Redenering is dat de belastingdienst van mening is dat je bij een langdurig verblijf binnen 2 maanden wel weet waar je goedkoop boodschappen kunt doen danwel goedkoop kunt eten.
Ik weet van een regeling binnen de ministeries dat ze dat zo doen maar kan er niet achter komen of dit fiscaal gezien ook zou moeten.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Uitleg Panteao?
@ Voyager448: ik zou even navragen bij de Belastingdienst of het Juridisch Loket of dit klopt, waar het staat en of je misschien in een uitzonderingspositie valt.

Het beste antwoord

Of het juist is dat de fiscus deze regels hanteert, daar kunnen we lang over discussiëren, maar ik betwijfel of ze bij de belastingdienst onder de indruk zullen zijn van onze argumenten, met alle respect voor deze website en ieders bijdrage.
Op vragen wat een tijdelijk verblijf is, antwoordt de Belasting als volgt: 'Van tijdelijk verblijf is bijvoorbeeld sprake bij verblijf van ambulante werknemers tijdens een dienstreis (zie ook: Tijdelijk verblijf). Ook als het redelijk is dat uw werknemer (nog) niet bij de plaats van zijn werk gaat wonen, is er sprake van tijdelijk verblijf. Dit is bijvoorbeeld het geval bij tijdelijke projecten of zolang de werknemer in de wettelijke proeftijd zit.' (Bron: Belastingdienst / 2011)
Het halveren van je daggeldvergoeding lijkt hiermee niet onderbouwd. Of de werkgever je daggeldvergoeding mag halveren hangt af van wat je met je werkgever hebt afgesproken in bijvoorbeeld arbeidsovereenkomst, al of niet collectief.