ik woon sinds 2005 niet meer in Nederland ook niet belastingplichtig moet ik toch over wat ik in laatste 7 jaar verdiend heb belasting betalen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Je bent zeker niet binnenlands belastingplichtig, dus over je inkomen uit het buitenland hoef je in Nederland geen belasting te betalen. Je kan wel buitenlands belastingplichtig zijn.

Je bent binnenlands belastingplichtig in Nederland als je in Nederland woont. Dan ben je in principe verplicht om je wereldinkomen aan te geven en daar wordt dan Belasting over geheven.

Als je niet niet meer in Nederland woont (dat heet 'metterwoon vertrek') dan ben je geen binnenlandse belastingplichtige meer. Je kan wel buitenlands belastingplichtige zijn voor een deel van je inkomen, bijvoorbeeld voor:
a) inkomsten uit werk en woning in Nederland
b) Belastbaar inkomen uit een aanmerkelijk belang (box 2) in Nederland
c) Bepaalde bestanddelen van box 3

Als je buitenlands belastingplichtige bent gaat het dus niet langer om je wereldinkomen, maar om het inkomen dat strict genomen alleen uit Nederland verworven wordt.

Bij sommige nationaliteiten is het anders. Amerikaanse staatsburgers moeten bijvoorbeeld altijd hun wereldinkomen aangeven, ook al wonen en werken ze niet in de Verenigde Staten. In Nederland is dat niet zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, en wel in het land waar je nu woont en geld verdient.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Deze vraag is niet eenduidig met ja te beantwoorden. In het algemeen bent u niet meer belastingplichtig in Nederland. Maar u bent geemigreerd en dan kunnen andere regels gelden als er sprake is van een conserverende aanslag bij emigratie.

Voorbeelden waarbij een conserverende aanslag kan worden opgelegd (na terugkeer naar Nederland binnen de eerste 10 jaar na het verlaten van Nederland)
* opgebouwde pensioenrechten
* voordeel uit een kapitaalverzekering eigenwoning
* recht op voordeel lijfrenteverzekering (premies zijn in het
verleden afgetrokken
* aanmerkelijk belang - Box 2

Leest u de informatie in de bronof 1 of meerdere van deze situaties op u van toepassing zijn. Zo niet, dan bent u in Nederland niet belastingplichtig.
fisbel