Hoe bepaalt de douane de waarde?

Ik wil een dummy-telefoon uit china bestellen voor een grapje. Ik ben bang dat de douane wel een heffing geeft voor de waarde van het echte artikel. Hoe komen ze aan de waarde?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet eerst nog eens afwachten of het uberhaupt door de douane komt.
Douane en dummies zijn geen goede combinatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is geen namaak of zo he, gewoon een displaymodel... worden die ook tegengehouden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het een displaymodel is gemaakt door de echte maker van de telefoon dan zal dit totaal geen probleem zijn.
Is het gemaakt door ander bedrijf dan de echte maker, dan kon het wel eens een probleem opleveren daar je zit met allerlei soorten rechten die op een telefoon rusten, dus ook op het buitenste van een telefoon.

Het beste antwoord

In beginsel kijkt de douane naar de factuurwaarde. Steekproefsgewijs controleren ze of de inhoud van de pakketjes klopt bij de vrachtbrief. Als het om een dummy gaat dan zal er bij de controle door de röntgenmachine geen elektronica te zien zijn en zullen ze de telefoon dus niet zomaar denken dat het om een echte telefoon gaat.

Mocht je wel een onverwacht hoge(re) heffing van de douane krijgen, dan is dit net zoals andere beslissingen van de overheid een beschikking waartegen je in beroep kan gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Merci :)