Moet je aangifte bij de belasting doen als je geen inkomen hebt?

Ik ben namelijk student en heb vorig jaar niet gewerkt.

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
9.9K

Antwoorden (10)

Als je vroeger (voor 2008) wel inkomen hebt gehad en aangifter hebt gedaan, moet je dat dit jaar ook doen, volgens mij. Wel lekker makkelijk, je kan de meeste vragen overslaan.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dan hoef je het niet te doen. Tenzij je heel veel spaargeld (boven de 20.000) hebt of een aanmerkelijk belang hebt in een bedrijf (heeft vrijwel niemand). Maar dit lijkt me heel erg sterk. Als je wel een bijbaantje hebt raad ik aan volgend jaar wel te doen. Over het algemeen krijg je bij bijbaantjes al het belastinggeld terug.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Nee, dat hoeft dan niet. In ieder geval geen aangifte van inkomsten. Maar je kunt ook aangifte doen als je bijvoorbeeld veel aan goede doelen hebt gegeven (giften), bijzondere medische kosten hebt gehad of bijzondere studiekosten hebt gemaakt.

Maar inkomsten-aangifte hoeft dus niet, als je zeker weet dat je niet gewerkt hebt!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je hoge ziektekosten hebt: Ja! Want de verzilveringsregeling kan ervoor zorgen dat jij bij de aanschaf van bijv. een nieuwe bril of gehoorapparaat toch geld terugkrijgt van de fiscus.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Als je van de belasting een formulier hebt gehad dat je aangifte moet doen, dan moet je dat ook doen. Je hoeft dan gewoon niet veel in te vullen, tenzij je natuurlijk heel veel spaargeld o.i.d. hebt.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
als je eenmaal aangifte hebt gedaan - in wel jaar dan - ben je elk jaar verplicht om dat weer te doen, daarom ontvang je ook de aangiftebrief. Ook al heb je geen inkomen (meer) moet je toch door het formulier heen en insturen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het beste is gewoon even dat programmaatje downloaden van de belastingsdienst en even doorlopen merk je het gauw genoeg, je ziet dan alle vragen en kan dan kijken of je voor een van die dingen in aanmerking komt.

Nog steeds niet zeker? Even bellen met de dienst zelf of een kantoor binnenwandelen. Zij weten je het gauw genoeg te melden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik zou als ik jou was altijd aangifte doen. Ik ben ook een student en ik doe het ook. Je kan altijd iets aangeschaft hebben (bril, lenzen oid) dat kun je opgeven bij de belastingdienst. Dit schijnt, naar wat mij verteld is, de laatste keer te zijn dat zoiets kan.

Kortom gewoon doen, je hoeft wrs niets te betalen, voor jou kan er een financiele meevaller inzitten (altijd prettig). Als je het niet doet, en je moest het eigenlijk wel doen..krijg je alsnog een aanmaningm daar kun je ook op wachten maar zoveel moeite kost het niet!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je kan onderscheid maken in twee vragen:
1. Wanneer moet je aangifte doen?
2. Wanneer is het verstandig om aangifte te doen?

Vraag 1
Je moet aangifte doen, als je een biljet uitgereikt hebt gekregen.
Als de Belastingdienst je geen 'uitnodiging voor het doen van aangifte' heeft toegezonden en je moet meer dan €42 belasting (bij)betalen, moet je zelf aangifte doen (bijv. door het programma van de Belastingdienst te downloaden en in te vullen. Wie dat niet doet, is in overtreding en loopt het risico op een aanslag met een boete.

Vraag 2
Als je geen inkomen hebt, dan is er geen reden om aangifte te doen, tenzij je aftrekposten wilt 'realiseren'. Te denken valt aan hoge medische kosten of hoge studiekosten. Giften kan je ook in aftrek brengen, maar dan moeten die wel via een lijfrente zijn vastgesteld; je kan anders immers maximaal 10% van je belastbaar inkomen in aftrek bregen (10% van nul = nul)
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Je moet aangifte doen als je een aangiftebiljet hebt ontvangen. heb je dat niet, dan hoef je ook geen aangifte te doen. als je student bent en je hebt een bijbaan, dan zou ik wel aangifte doen, waarschijnlijk krijg je dan namelijk geld terug.