Hoe zit het met belasting betalen als je woont in België en werkt in Nederland??

Maakt het verder nog verschil als je maar deeltijds werkt en nog geen enkele belasting brief hebt ontvangen??
En via welke sites kan ik meer informatie vinden over dit onderwerp??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Wie in België woont en inkomen uit Nederland geniet wordt aangemerkt als grensarbeider en krijgt te maken met twee landen die belasting kunnen heffen over dat inkomen. België kan als woonstaat belasting heffen omdat betrokkene in België woont en Nederland kan als werkstaat belasting heffen omdat betrokkene inkomen uit Nederland geniet. Om te voorkomen dat beide landen over hetzelfde inkomensbestanddeel belasting heffen, hebben Nederland en België onderling afspraken gemaakt. Deze afspraken zijn vastgelegd in een belastingverdrag. Aan de hand van dit belastingverdrag kan worden vastgesteld welk land het recht heeft belasting te heffen.

Als het recht om belasting te heffen over een inkomensbestanddeel zoals in het geval van grensarbeid aan de werkstaat Nederland is toegewezen, dan wil dat niet zeggen dat dit inkomensbestanddeel niet in de woonstaat België hoeft te worden aangegeven.

Doorgaans moet zowel in België als in Nederland aangifte worden gedaan. In de woonstaat België moeten daarbij alle inkomsten, waar ook ter wereld verdiend, worden aangegeven. Dus ook de inkomsten waarover de werkstaat Nederland belasting mag heffen. Bij de berekening van de belasting die in België moet worden betaald, wordt dan een aftrek verleend. Dit heet de aftrek ter voorkoming van dubbele belastingheffing. Met die aftrek wordt voorkomen dat tweemaal belasting wordt betaald over hetzelfde inkomensbestanddeel.

Zie de website verwijzing hieronder. Deze beantwoord eventueel een aantal andere vragen die je mogelijk nog hebt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik zou overigens ook even naar de belastingdienst in Nederland bellen (+31 555 385 385), ze hebben een team grensoverschrijdend werken (zie link onder) die er meer van af weten. Zelf heb ik mijn belastingbrief (C-formulier) overigens al ontvangen die ik vóór 1 juni opgestuurd dien te hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Een + van mij.
Informatie geeft globaal goed aan waar je mee te maken krijgt als Nederland niet je woonland is. Tevens goede doorverwijzingen naar links en Belastingtelefoon buitenland (vanuit België)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verplichte premies worden idd van je salaris ingehouden, maar de belastingaangifte dien je los hiervan jaarlijks in te vullen. Het niet ontvangen van de formulieren weerhoudt je bovendien niet van je belastingplicht. Pak dus de telefoon, en bel de belasting op. Ze kunnen je direct een C-formulier toesturen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Trouwens dank voor je waardering fisbel :-)