Nee. De premie verzekering komt op eigen rekening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, want iedereen heeft die kosten. Staat ook netjes uitgelegd in het aangifteprogramma.

Toegevoegd na 3 minuten:
Bijzondere ziektekosten kun je trouwens wél aftrekken. In het aangifteprogramma en op diverse sites staat precies uitgelegd wat wel en niet aftrekbaar is. Het gaat dan bijvoorbeeld om medische en paramedische behandelingen die niet vergoed worden, medicatie op recept waar geen vergoeding voor geldt, of kosten voor thuiszorg voor zover je daar geen vergoeding voor krijgt. Ook geldt er een vaste aftrek voor arbeidsongeschiktheid, bepaalde dieten op medisch voorschrift, extra kosten voor kleding en beddengoed vanwege een handicap, etc.

Toegevoegd na 10 minuten:
De premie was 'vroeger' trouwens wel aftrekbaar, binnen bepaalde kaders. Dat is gewijzigd toen de hele aftrek voor ziektekosten op de schop is gegaan, met ingang van 2009, als ik het zo uit m'n hoofd goed zeg. En ook terecht in mijn ogen, want zoals gezegd: iedereen heeft de kosten voor in elk geval z'n basisverzekering, zou vreemd zijn als de overheid daar naast een eventuele zorgtoeslag nog eens extra voor ging compenseren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Kosten voor thuishulp zijn NIET aftrekbaar.
Tenminste als Lies12 hiermee bedoelt de eigen bijdrage die betaald moet worden aan het CAK. De hoogte van de eigen bijdrage is afhankelijk van het verzamelinkomen (partners) De kosten voor thuishulp zijn WEL aftrekbaar als de zorg (huishoudelijke hulp) niet via het WMO wordt geregeld. Als het inkomen hoger is dan modaal is het meestal voordeliger niet via WMO de hulp aan te vragen, maar zelf particuliere hulp te vragen. Uitgaven, het loon dus, van de thuishulp kan in de aangifte opgegeven worden bij: uitgaven voor (extra) gezinshulp. Er is afhankelijk van het inkomen wel een drempel van 0% tot 3% van het inkomen. Nota's (kopie) op naam van de thuishulp inclusief adres thuishulp moeten overlegd kunnen worden. En natuurlijk moet het niet gaan om luxe 'prethulp' - men gaat liever tennissen of de krant lezen of leuten met de buurvrouw, maar er moet sprake zijn van invaliditeit of ouderdom of chronische ziekte / kwaal.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lies 12, er geldt geen (vaste) aftrek o.g.v. arbeidsongeschiktheid. Daartegenover krijgen arbeidsongeschikte personen met een Uwv-uitkering in september circa € 350 van het Uwv als compensatie. Er is wel jonggehandicaptenkorting (Wajong). Deze bedraagt € 696, ongeacht of men een uitkering heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Hajete: sorry, in de war met de jonggehandicaptenkorting inderdaad. En tot een aantal jaar geleden gold die aftrek wel. Ook tot 2008 geloof ik. Dank voor correctie; @Fisbel: met thuiszorg bedoel ik thuisZORG, dus persoonlijke verzorging of verpleging die niet vergoed wordt. Niet de poetshulp. De meeste thuiszorgorganisaties hebben de huishoudelijke verzorging sowieso achter zich gelaten, dus bij thuiszorg denk ik niet meteen aan de huishoudelijke hulp. Omdat voor sommige mensen de eigen bijdrage net zo hoog is als wanneer ze het zelf zouden betalen, wordt hier soms bewust voor gekozen. De kosten zijn dan aftrekbaar. Ook niet vergoed wordt thuiszorg in het weekendverlof van bijvoorbeeld een revalidatieopname. Bij gebrek aan mantelzorg heb je dan geen keus dan zelf persoonlijke verzorging of indien nodig verpleging in te huren. Ook als de indicatie lager is dan eigenlijk nodig is, of als er om andere redenen geen vergoeding is voor deze zorg, valt het onder bijzondere ziektekosten. Volgens mij is de letterlijke term in het aangifteprogramma "kosten voor thuisverpleging", maar dat kan ik mishebben. En nee, de eigen bijdrage van het CAK, of zoals die wordt ingehouden door het zorgkantoor bij een PGB (trouwens ook bepaalt in hoogte door het CAK) is inderdaad niet aftrekbaar. Dat geeft het aangifteprogramma ook duidelijk aan. Net zoals het verplichte eigen risico of andere verplichte eigen bijdrages voor zorg niet onder de bijzondere ziektekosten vallen.
Nee, dat kan niet meer.
De nominale premie zorgverzekering (die ieder van 18 jaar en ouder verschuldigd is aan de zorgverzekeringsmaatschappij) kan per maand maar ook per jaar (voor 31/12) vooruit worden betaald.
Dan krijg je circa 3 % korting op de premie.
Die vooruitbetaling verlaagt het banksaldo op 1 januari daarna en daarmee leidt die vooruitbetaling tot aftrekbaarheid voor en besparing van inkomstenbelasting in box 3 (ook wel vermogensbelasting genoemd).