Ik ben 19 jaar, thuiswonende en student. Ik werk in de ICT Sector. Die baan is mijn enige baan. Hoeveel Loonbelasting moet ik dan betalen?

Het betreft een 0-uren contract

Toegevoegd na 2 minuten:
Loonheffing staat ingesteld dan ook op die baan.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (3)

Loonbelasting betaal je over je brutoloon en niet over een functie. kijk op de site van de belastingdienst en daar kun je de tabel vinden die je verder helpt met welk inkomen en welk loonheffing percentage je moet betalen

Toegevoegd na 2 minuten:
maar als student mag je iets meer dan € 13.200 euro belasting vrij verdienen

http://www.spaarbaak.nl/vraagbaak.php?zw=hoeveel+mag+je+belastingvrij+als+student+verdienen+in+2010
ronron1212
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had zo'n vermoeden dat dit lager was dan 33%, daarom vroeg ik het . Voor zo ver ik weet was het belasting dat ik betaalde bij mn vorige baan minder dan 33%. Zal het uitzoeken. Dankje!
fisbel
12 jaar geleden
Oei ronron toch!
'Belastingvrij' verdienen: tot een inkomen van circa € 6500 hoeft er door de kortingen geen belasting te worden betaald.
Heb je wel belasting betaald, kan je alles terugvragen door aangifte te doen. Maar € 13200 belastingvrij verdienen? De fiscus ziet je aankomen! Je zult bedoelen met die € 13.200 - het maximum (verzamel)inkomen dat een student mag verdienen zonder zijn studiefinanciering kwijt te raken. De maximumgrens bijverdienen student voor 2012 is € 13.362,53 om precies te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies tot ongeveer 6500 bruto mag je het geheel houden. Alles wat je per jaar meer verdiend: daarvan wordt ongeveer 33% ingehouden.
fisbel
12 jaar geleden
Zal ronron als veelbeantwoorder dit nog lezen?
Jaar 2012 – Belastingschijven
T/m € 18.945 - 33,10%
Van € 18.945 t/m €33.863 - 41,95%
Van € 33.863 t/m €56.491 - 42%
Van € 56.491 en hoger - 52

U zult als student in schijf 1 blijven steken.
Vanwege de heffingskortingen is € 6500 'belastingvrije'
Over het meerdere inkomen betaalt u circa 1/3 deel belasting.

Stel: u verdient € 10.000 / U betaalt 33,1% belasting. Dat is € 2151. Heffingskortingen: algemene heffingskorting € 2033 en arbeidskorting € 113.
Te betalen: € 2151 minus € 2033 minus € 113 is € 5. Aanslag: € 5 / nihil

Vuistregel: u neemt uw inkomen. Trekt daarvan € 6500 af. Het verschil deelt u door 3. Dan weet u ongeveer hoeveel belasting u moet betalen.

Toegevoegd na 16 minuten:
In mijn voorbeeld-belastingaangifte stond een inkomen van € 6500. Het inkomen in het voorbeeld was echter € 10.000

Te betalen belasting € 3310 Heffingskortingen: € 2033 en € 248 / Te betalen: € 3310 - € 2033 - € 248 is € 1029.
Vuistregel: te betalen belasting: 1/3 van (10.000 - 6500)
fisbel
12 jaar geleden
Het antwoord van fisbel klopt.
Onderstaand de belastingtabel voor per maand betaald loon/salaris. Als de beloning per maand nogal varieert is die tabel niet heel precies. Als er te veel is ingehouden kun je begin volgend jaar inkomstenbelastingaangifte doen en het te veel ingehouden terugvragen en krijgen.
Voor iemand in de ICT is dat niet te moeilijk.