hoezelf belastingformulieren intevullen. Dat moet toch geld schelen ipv boekhouder

belasting

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Gewoon, netjes alle vragen beantwoorden - dat is alles.
fisbel
12 jaar geleden
Zijn er aftrekposten zoals specifieke zorgkosten? Daar gaat het bij de 'zelfinvullers' nogal eens mis.
Cryofiel
12 jaar geleden
Er zit toch een gigantische toelichting bij het aangifteprogramma? Anders kun je die wel downloaden van de site van de Belastingdienst, vermoed ik. Desnoods vraag je de papieren versie van het aangifteformulier aan. Daar zit een toelichting bij van - wat zou het zijn - zo'n 25 pagina's, dubbelzijdig bedrukt.

Antwoorden (3)

Ik zou zelf geen belastingformulieren invullen want je kan ook verkeerde informatie invullen dat je ergens geld van terug kan krijgen dat je dat niet weet hoe je dat in moet vullen en dat je dan dat geld misloopt.
Er zijn ook dagen dat de belasting dienst het met je kan invullen kosteloos volgens mij moet je maar eens informeren bij de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt op de site van de belastingdienst het aangifteprogramma downloaden. Als je dat doorloopt, is het in een avondje gepiept. Je moet natuurlijk wel al je gegevens bij de hand hebben!

Wacht er wel even mee tot na 1 maart, dan zijn veel gegevens alvast voor je ingevuld.
12 jaar geleden
Download het aangifteprogramma. Tegenwoordig is er al helemaal geen fluit aan, met die vooringevulde aangiftes. Bij alles wat niet helder is, kun je op een info-button klikken voor meer informatie. Bovendien zijn er veel sites op internet die uitleggen welke aftrekposten je bijvoorbeeld in welke situatie mag opvoeren. Als je er niet uit komt tijdens het invullen, bel je alsnog het gratis nummer van de Belastingdienst voor uitleg.

Ik ken je situatie natuurlijk niet, maar tenzij je een eigen bedrijf hebt of op een andere manier in een situatie zit die financieel wat ingewikkelder is dan die van de gemiddelde burger, zie ik geen enkele reden waarom je een boekhouder nodig zou hebben voor het invullen van je belastingaangifte. Zeker de digitale versies: ze worden elk jaar eenvoudiger, en er is steeds meer al vantevoren ingevuld. Gewoon invullen wat er gevraagd wordt, het programma trekt automatisch drempels af en berekent op basis van de door jou ingevulde informatie precies wat je nog moet betalen of terugkrijgt. Echt, tenzij je in een situatie zit waarin je bovengemiddeld ingewikkelde financiën hebt, kan een kind de was doen.

Toegevoegd na 4 minuten:
Loop anders het programma gewoon eens door, en kijk of je daar uitkomt. Je zult zien dat bij elke post er en voorbeeld staat, en je kunt doorklikken voor meer informatie totdat alle mogelijkheden helemaal uitgewerkt staan, zodat je precies kunt zien wat van toepassing is en wat niet. Bij de aftrekposten bijvoorbeeld staan alle regels uitgelegd, alle vaste aftrekposten staan erbij, inclusief de regels voor bijzondere aftrekposten en waar je aan moet voldoen, wanneer je wat in mag vullen en hoeveel je daarop in mindering moet brengen. Dat programma zit zo in elkaar dat bijna iedereen het snapt en in kan vullen, dus moeilijk is het echt niet. Als je je gegevens bij de hand hebt, kun je binnen twee uurtjes klaar zijn. Ik zie er elk jaar tegenop, en eenmaal klaar vraag ik me in vredesnaam af waarom ik daar nu zo tegenaan heb lopen hikken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Voor Lies12 geen punt om het allemaal (goed) in te vullen.
Maar je niet weten wat ik allemaal tegenkom in de praktijk. Advies zou hier kunnen zijn: zelf invullen kan, maar als je ermee begint misschien toch eens 1 keer iemand laten meekijken: heffingskortingen, bijverdiensten, meerdere inkomensbronnen, eigen woning, kinderen, aftrekposten, Box 3 - het is allemaal niet zo moeilijk. Desondanks! Alleen al de ambtelijke verzoeken tot vermindering aanslag
als aftrekposten zijn vergeten levert mij een aardige bijklus op. Die doen we dan weer in de tweede helft van het jaar. Blijf je toch leuk bezig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Met verschillende inkomensbronnen of veel eigen vermogen wordt het wel lastiger natuurlijk. Maar voor een redelijk gemiddelde situatie van een- of tweeverdieners, met geen bijzonder vermogen of iets dergelijks, begrijp ik echt niet waarom
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hé, dat was ineens een enter die ik nog niet wilde. Ik wilde zoiets schrijven als dat ik niet begrijp waarom je het dan zou moeten láten invullen. Sterker nog, voordat ik aan iemand anders zou hebben uitgelegd hoe mijn situatie precies in elkaar zit en wat ik aan aftrekposten heb, heb ik het al zelf ingevuld. Maar mijn situatie IS heel eenvoudig: ongeveer minimuminkomen en geen vermogen in box 3, wel redelijk wat aftrekposten. En ziekte-gerelateerde aftrekposten kan ik toch echt beter zelf invullen, want ik weet natuurlijk beter welke posten in mijn situatie wel en niet gelden en welke wel. En de bedragen van een stapeltje bonnetjes bij elkaar optellen, kan ik ook nog wel zelf ;-). Misschien zie ik het verkeerd hoor, omdat ik zelf geen ingewikkelde zaken heb, maar dat programma is er gewoon voor gemaakt, dus de gemiddelde Nederlander kan dat m.i. prima zelf. En kom je er niet uit, dan bel je alsnog met de belastingtelefoon. Heb ik ook wel eens gedaan vanwege onduidelijke aanwijzingen in het programma.
fisbel
12 jaar geleden
De bonnetjes optellen is inderdaad niet zo moeilijk Lies12. Maar 1 op 1 alle bonnen in aftrek nemen is tegen de regels. Dat vraagt al weer enige kennis van zaken.
Het volgende kom ik allemaal tegen: Bonnetjes van Kruidvat enz, vroeger behorend tot huisapotheek / nota van afgehaald product bij apotheek, voedingssupplementen, de pil, viagra, slaaptabletten - is het product op dokteradvies / vergoedingenoverzicht waarin opgenomen kolom niet vergoed vanwege eigen risico: en dat komt de vraag: wat is wel en wat is niet aftrekbaar. Hulpmiddelen: loep, verhoogd toilet, scootmobiel - niet vergoed natuurlijk: in 1 keer of in meerdere jaren aftrekken, hoeveel euro's aftrekbaar voor oplaadkosten, batterijen, verzekering, alarmsysteem, aangepaste vloerbedekking (allergisch), door ziekte extra verwarmingskosten, sta-op stoel, aangeschaft nieuw bed (de dokter zei dat ik een nieuw bed moest aanschaffen vanweg pijn in mijn rug) Keuring rijbewijs 70+, telefoonkosten ivm ziekte, fitness - ik moet afvallen van de dokter, massage, acupunctuur, kruidendokter, kuur modderbad Duitsland. Diëten - weer een hoofdstuk apart. Moerman dieet- wat doen we daarmee?
Reiskosten ziekenbezoek / vervoerskosten / extra vervoerskosten - aftrekbaar? En zo ja, hoeveel cent de kilometer.
Kleding / beddegoed € 300 - er zijn invullers (ook 'beroeps') die iedereen boven de 65 gezondheidsmatig bij deze groep indelen. Kijk eens hoe goed ik invul (......) ---------------------------------------------------------------
De belastinginspecteur dwz de computer zal het waarschijnlijk allemaal laten passeren. Tenzij: er een uitworp plaatsvindt - je hebt het even te gek gemaakt met de aftrekposten. Of je wordt blind (at random) er door de computer uitgehaald. Of, ook dat komt nog voor: het menselijk oog van de inspecteur controleert en schrijft een brief ter verantwoording. En dan moet je komen met je bonnetjes, verwijskaarten enzovoort.
Ook hier is het weer soepel: de bonnetjes van het Kruidvat tellen helaas niet mee, maar bij aantoonbare 'onwetendheid' zal er geen boete volgen. (wordt vervolgd)
fisbel
12 jaar geleden
Conclusie:
Voor de meeste mensen zijn de specifieke zorgkosten vanaf 2009 geen punt meer. Premies / eigen bijdrage AWBZ, brillen / lenzen enzovoort - niet meer aftrekbaar. Drempel te hoog: einde verhaal. Eenvoudige aangifte die je zelf kan doen. Met VIA en af en toe aanklikken van het vraagteken in het programma kom je inderdaad een heel end. En dan blijkt met €60.000 / € 65.000 inkomen (partners) + behoorlijke hypotheekaftrek dat je zomaar een paar jaar zorgtoeslag hebt laten zitten. Die waarschuwing zit niet in het programma helaas: U heeft recht op zorgtoeslag.
Maar wat niet weet wat niet deert toch? Een leidinggevende bij de belastinghulp verwoordde het zo:
Of de klant nou met € 100 / € 200 meer of minder naar huis gaat doet er niet toe. Het gaat erom dat de klant met een TEVREDEN gevoel naar huis gaat.
En laat dat nog waar zijn ook.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
LOL, je noemt wel een paar mooie voorbeelden. Maar volgens mij is dat voor een groot deel "vrijwillige onwetendheid" hoor. Ik bedoel: ik WEET dat er mensen zijn die vinden dat alles wat een arts hen aanraadt, ergens vergoed zou moeten worden, maar als je met goede wil aan je papieren gaat zitten, geeft het aangifteprogramma letterlijk aan wat je wel en wat je niet mag opvoeren. Alle criteria zijn zelf te beoordelen, bijvoorbeeld voor medicatie het voorschrift van een arts, geen zelfzorgmedicatie, en niet al elders vergoed. Geen dingen die onder het eigen risico vallen, etc. Het staat er echt. Nu zijn bepaalde dingen wat subjectief, je noemt bijvoorbeeld zelf de extra aftrek voor kleding en beddengoed. Maar je kunt zelf een hele goede 'educated guess' maken. Bijvoorbeeld: alles binnen een dag moeten wassen vanwege incontinentie of overmatig kwijlen, of zeer snelle slijtage van mouwen door intensief rolstoelrijden, je halve garderobe in een jaar moeten vervangen omdat je aangepaste kleding nodig hebt: mwah, lijkt me redelijk duidelijk. En voor sommige dingen moet je een schatting maken, bijvoorbeeld oplaadkosten elektrische rolstoel, een continu stroomverbruik van een luchtwisselmatras. Ja, daar maak ik een schatting van. Voorbeelden genoeg op internet, als ik twijfel, ga ik met een schatting aan de lage kant zitten. Dieten heb ik niet mee te maken, ik krijg m'n dieetvoeding vergoed. Maar de belastingdienst heeft daar toch gewoon een lijstje voor, met vaste bedragen per voorgeschreven dieet, en een soort middenbedrag wanneer iemand meerdere dieten volgt? Of is dat niet meer? En wat bedoel je trouwens met dat het tegen de regels is om bonnen één op één op te tellen? Ik neem dan natuurlijk de bonnetjes van die dingen die je af mág trekken, de rest hoef ik niet te bewaren, of in elk geval niet in de map 'belastingen'. Drempel berekenen e.d. doet het programma, verhogen vanwege het lage belastingtarief ook, en dingen die je over meerdere jaren moet aftrekken, vul ik uiteraard in volgens de instructies. Dan is het toch gewoon een kwestie van bonnetjes optellen, of ben ik nou zo dom?
fisbel
12 jaar geleden
Ik zie dat Lies12 wel degelijk een schifting in de bonnetjes aanbrengt. Voor dieten staan standaardbedragen vermeld. Van belang is dat er een dieetverklaring van de huisarts of diëtist overlegd kan worden: 1 van de controlepunten bij de aangifte 2011. Dat middenbedrag diëten klopt niet: je moet het bedrag vaststellen aan de hand van nauw omschreven regels als er twee of meer diëten zijn. De uitleg staat in het programma te lezen. En als Lies12 een voorgeschreven dieet heeft van een aandoening genoemd in de lijst, is dat bedrag gewoon aftrekbaar, ook als de dieetvoeding wordt vergoed. Uiteraard moet de dieetverklaring van de arts overlegd kunnen worden. Electriciteitskosten dat is een punt waarbij de ouderenbonden 'vuistregels' hanteren:
* scootmobiel - € 180 (mits regelmatig gebruikt)
* traplift - € 50 Geen vuistbedragen beschikbaar:
* elektrische rolstoel - schatting € 100 / € 180
* luchtwisselmatras - schatting € 100 / € 180 (?)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar Fisbel, je dacht toch niet dat ik al m'n boodschappenbonnetjes van het afgelopen jaar opvoerde als bijzondere ziektekosten? Natúúrlijk maak ik daar een schifting in: het optellen van bonnetjes is het optellen van bonnetjes en facturen van bijzondere ziektekosten die volgens de regels van de belastingdienst daartoe behoren. Voor de dieten bedoel ik dat er een vaste regel is voor als je twee of meer van de vermelde diëten voorgeschreven krijgt. De regels volgen die er staan dus: bij dieet x dit bedrag, bij dieet y dat, en bij x én y ook een vast iets. Dus is bedoel niet dat je zelf aan het rekenen moet gaan, maar dat er gemiddelden gehanteerd worden die je af mag trekken, volgens vaste regels. Ik heb het programma niet bij de hand, maar als je letterlijk volgt wat er staat, kun je volgens mij weinig rare fouten maken. Ik volg trouwens geen voorgeschreven dieet, maar gebruik dieetvoeding in verband met ziektegerelateerde ondervoeding. Volledig vergoed door de zorgverzekering, dus daar hoef ik niets van op te voeren.
fisbel
12 jaar geleden
Lies12 zal wel lezen wat er staat. Maar hoeveel 'weldenkende' mensen rekenen niet naar zich zelf toe. Tekst lezen en goed interpreteren is kennelijk voor velen moeilijk cq is weinigen gegeven.