Waar dien ik als Nederlandse onderneming (belastingtechnisch) rekening mee te houden als ik een dienst lever aan bijv. een Belgische klant?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het enige waar jij rekening mee moet houden is de omzetbelasting. Voor de inkomstenbelasting (of vennootschapsbelasting) ben jij belastingplichtig in Nederland.

Als jij een dienst verleend aan iemand binnen de EU dan is de hoofdregel dat als jij aan een zakelijke klant levert dat deze dienst dan belast is in het land van de afnemer ongeacht waar deze plaats vindt (kom ik later op terug). Als jij aan een particuliere klant levert dan is de dienst belast in het land waarin het plaats vindt.

Bij zakelijke klanten is het belangrijk dat zij een BTW-nummer hebben. Als je dit gecontroleerd hebt (dit kan bij de Belastingdienst) dan mag je de BTW naar hun verleggen. Dat doe je door op de factuur het BTW-nummer van de klant te vermelden en erbij te zeggen 'BTW verlegd'. Je rekent dan verder geen BTW. Op het moment dat jij je aangifte omzetbelasting doet moet jij ook een ICP aangifte doen waarin je aan moet geven aan wie je hebt geleverd.

Bij particuliere klanten is het land waarin de dienst plaatsvindt het land waarin de BTW berekend wordt. Dus bijvoorbeeld, als jij tuinhuisjes monteert in de tuin van een klant in België, dan vindt de dienst plaats in België en dan moet je de Belgische BTW rekenen. Hiervoor moet jij je aanmelden bij de Belastingdienst in België en daar ook aangifte doen. Dit is voor incidentele leveringen dus wel een administratieve hobbel. (Als dit een tuinhuisje aan een ondernemer was geweest, had je de BTW verlegd).

Ander voorbeeld. Jij geeft juridisch advies vanuit jouw kantoor uit Nederland. Als dit aan een Duitse zakelijke klant is dan krijgt die een factuur met 'BTW verlegd'. Als het aan een Duitse particulier is dan krijgt deze gewoon een factuur met 19% Nederlandse BTW.

Er zijn een aantal uitzonderingen op zowel de zakelijke en particuliere regels. In de bronnen vind je de afdeling 'uitgezonderde diensten' en een 'hulpmiddel' waarmee je kan bepalen waar de prestatie belast is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank je voor dit heldere antwoord :) +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geen dank. Ik heb er zelf ook een paar keer mee te maken gehad en toen ik de logica eenmaal doorhad was het een fluitje van een cent. Je zou nog twee moeilijkheden kunnen hebben: als jij een dienst verleent waarvan het niet helemaal duidelijk is of deze uitgezonderd is of als je aan particulieren in het buitenland de dienst verleend waardoor jij je moet registreren bij de lokale belastingdienst. Dat laatste heb ik ooit eens geprobeerd in Frankrijk maar daar was de informatie in het Engels zo gebrekkig dat ik er zelf niet uit kwam. De deal was zodanig klein dat het ook niet waard was om een tussenpersoon in te huren. Dus uiteindelijk hebben we die opdracht maar afgeslagen.

Andere antwoorden (1)

Dat hangt van een aantal zaken af, maar voor een antwoord zou ik op de site van de belastingdienst beginnen.

Onderstaande site is een goed startpunt:
http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/zakelijk/internationaal/internationaal