Als de woz waarde van je huis lager is dan vorig jaar, wat zijn de de consequenties met belasting aangifte?

Ik weet hier niet veel van.:)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Het beste antwoord

Een lagere WOZ-waarde scheelt voor de inkomstenbelasting niet echt veel. Als de woning met € 10.000 in WOZ-waarde is gedaald, wordt het inkomen € 55 lager. Met 42% belastigteruggave is dat € 23 meer belastingteruggave. Dat schiet dus niet echt op.

De WOZ-waarde werkt echter door in een drietal belastingen. Het is deze 'drietrapsraket' die uiteindelijk iets gaat opleveren:

* Het eigenwoningnforfait voor de inkomstenbelasting en
vermogensbelasting
* De gemeentelijke onroerendezaakbelasting (OZB)
* De watersysteemheffing van de waterschappen (de
waterschapslasten)

Dus niet alleen de EWF-bijtelling, maar ook de gemeentelijke belastingen en de waterschapslasten worden lager. Hoewel de overheid slim genoeg is de lagere opbrengsten weer te compenseren. Per € 1000 WOZ-waarde rekent de gemeente gewoon iets meer belasting.

Voor het EWF geldt dat het percentage in belastingjaar 2012 na jaren verhoogd wordt van 0,55% naar 0,6%. Op een eigen woning van € 250.000 scheelt dat 42% van € 125 is € 53 extra belasting. Tel uit je winst!
fisbel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als op de hypotheekberekening een lagere WOZ-waarde van uw woning is ingeschat, scheelt dat aanzienlijk veel belasting. Door een lager eigenwoningforfait hoeft u minder aan belasting te betalen en is het totale nettolastenbedrag per maand dus lager.