als ik een niet-commerciele (buurt)vereniging met beperkte rechtsbevoegheid opricht (niet bij notaris) moet ik dan vennootschapsbelasting betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.4K

Antwoorden (2)

Waar haal je dat nou vandaan?
Een buurtvereniging kan je oprichten en dan heel lang i.o. houden, dat betekent: in staat van oprichting.
Op het moment dat je het beter acht om echt officieel te worden, kan je de vereniging, nadat je een compleet bestuur hebt, de statuten en het huishoudelijk reglement klaar zijn, dan dus, moet je de vereniging inschrijven bij de Kamer van Koophandel. Je bent daar dan jaarlijks contributie voor verschuldigd, een bedrag rond de 30 euro (dat mag je zelf opzoeken). Voor de statuten kan je onderstaande link gebruiken. En in het huishoudelijk reglement leg je vast zoals jullie het zelf met elkaar willen doen: vergaderingen, activiteiten, frequentie etc.
De statuten moeten bij een Notaris worden gedeponeerd.
Daar is ook eenmalig een bedrag voor verschuldigd. Iets van 100 euro.

Maar voor een buurtvereniging zou ik zeggen, blijf gewoon heel lang i.o (in oprichting).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je feitelijk, dus niet alleen in naam, geen commerciële activiteiten hebt dan kom je niet in aanmerking voor vennootschapsbelasting.
Pas als je deelneemt aan het economische verkeer en dus in concurrentie treedt met organisaties met commerciële activiteiten kom je geheel of gedeeltelijk in aanmerking voor vennootschapsbelasting en/of omzetbelasting (btw).
Ook zonder notarieel verleden statuten kan je rechtspersoon zijn, niet de vorm maar de werkelijkheid (inhoud) bepalen dat.
Als je rechtspersoon in oprichting bent dan kunnen de natuurlijke personen/oprichters aangeslagen worden voor de winst, maar dan niet o.g.v. vennootschapsbelasting maar inkomstenbelasting.
Maak niet de fout om advies te vragen aan de Belastingdienst. Die is er voor de schatkist, niet voor de burgers. Daarom zal de Belastingdient aan de veilige kant blijven en dat is niet de kant van de burger.