Ik krijg meer reistijd betaald als daadwerkelijk gereisd. Mag dat of krijg ik er problemen met de belastingdienst ivm fraude?

Toegevoegd na 5 uur:
Nou ik heb een aanvullend contract waarbij ik ongeacht op welke locatie ik werk, ook is het maar 10 km van mijn woonplaats, een reistijdvergoeding krijg van 2,25 uur per dag.

Daarnaast heb ik een auto van de zaak waar ik wel mijn eigen bijdrage voor betaal.

Ik kan op mijn loon afrekening niet zien of er ook belasting over de reisuren wordt betaald. Volgens mij niet want als ik het bedrag door de aantal uren deel kom ik op mijn bruto uurloon.

Ik wilde de contracten samenvoegen maar dat wil mijn werkgever niet. Volgens hem was het voor mij zo voordeliger. Dat kan wel zo zijn maar ik heb geen zin om achteraf een boete + openstaande bedragen terug te moeten betalen.

Iedereen alvast bedankt voor de informatie

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K

Antwoorden (4)

Jouw bedrijf betaalt het uit en is dus verantwoordelijk voor de rechtmatigheid ervan. Zij moeten zich kunnen verantwoorden tegenover de belastingdienst en niet jij in dit geval. Wel is het zo dat jij aannemelijk moet maken wat het begin en eind van je reis is, als dat niet klopt betaalt jouw bedrijf o.b.v. onjuiste door jou aangeleverde gegevens.
paulus811
12 jaar geleden
Bedoel je dat je doorbetaald wordt tijdens reistijd? In dat geval wordt er gewoon belasting ingehouden op je loon en kan het de belastingdienst niet schelen of je die reistijd al dan niet terecht doorbetaald krijgt.

Als het gaat om het teveel uitkeren van een reiskosten vergoeding boven het vrijgestelde maximum van 19 cent keer het aantal kilometers dat jij moet reizen, dan lopen zowel jij als je baas het risico op een naheffingsaanslag van de Belastingdienst. Dat mag dus niet. Je hebt de keuze om niets te doen, maar als de Belastingdienst er achter komt dan krijg je een naheffingsaanslag. Daarbij als ze erachter komen dat jij wist dat jij teveel ontving, dan zullen ze ook een boete opleggen.

Bij dit soort zaken is het altijd de vraag of de Belastingdienst erachter komt. Je werkgever moet ook het onbelaste deel van de reiskostenvergoeding aan de belastingdienst doorgeven. Het is mij niet bekend of ze hier automatische controles op uitvoeren, of dat dit alleen maar gecontroleerd wordt als een bedrijf onder de loep genomen wordt. Met andere woorden: het kan dus best lang goed gaan, maar de consequenties kunnen vervelend zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In veel CAO's zijn afspraken gemaakt over reiskostenvergoeding. Als je onder een CAO valt, dan moet je werkgever zich in ieder geval hieraan houden.
Als de werkgever zch aan de regels houdt tav de reiskostenvergoeding is er geen sprake van 'verkapt loon'

In de praktijk worden nog wel eens vergoedingen als een vorm van verkapt loon uitbetaald. Dit is niet toegestaan, tenzij er over het niet toegestane deel van de vergoeding loonheffing wordt ingehouden.

Reisaftrek openbaar vervoer kan, als je met openbaar vervoer reist, een aftrekpost in de inkomstenbelasting zijn. Voor het regelmatige woon-werkverkeer met het openbaar vervoer bestaat onder voorwaarden recht op de reisaftrek. (Zie link van de Belastingdienst hieronder) Voor deze aftrekpost zal jij niet in aanmerking komen, want het forfaitaire bedrag (vast bedrag afhankelijk van de afgelegde reisafstand) moet verminderd worden met de verkregen reiskostenvergoeding van de werkgever. Het saldo zal negatief uitkomen, maw geen aftrekpost.
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reiskostenvergoeding is wat anders als uitbetaling van reisuren. Reisuren worden doorgaans uitbetaald tegen een vast afgesproken bruto bedrag per uur, meestal iets lager dan het gebruikelijke bruto uurloon voor normale werkuren. Ook over reisuren wordt normaal gesproken gewoon loonheffing ingehouden. In geval van een auto van de zaak waarbij sprake is van een fiscale bijtelling, kan geen sprake zijn van reiskosten/kilometervergoeding.
Als op je aanvullend contract reistijdvergoeding krijgt dan moet dat zichtbaar zijn of op de salarisslip of door een hoger ontvangen bedrag dan waarmee de salarisslip eindigt.

Als je een kostenvergoeding krijgt voor kosten die je niet maakt dan wel die fiscaal niet als belastingvrij erkend zijn, dan kan dat als zwartloon worden aangemerkt.
Als de gegevens voor die vergoeding door jou aangeleverd zijn en niet verbeterd dan hang jij.
Als de werkgever het verkeerd doet dan wordt die vergoeding als netto-loon gezien en worden de inhoudingen daarop nageheven bij de werkgever.

Mbt bijdrage auto werkgever, wat is dat?
Betaal je aan de wg een vergoeding of houdt hij belasting in over de bijtelling?