Waarom gaat de belastingdienst uit van de vermogensvergelijking en niet van de w-v rekening?

Moet het weten voor het vak externe verslaggeving.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (1)

Voor de inkomstenbelasting ben je ondernemer als je "winst uit onderneming" behaalt.
Over de jaarlijkse winst moet belasting Box 1 (inkomsten werk en woning) worden betaald. De inkomsten en uitgaven worden opgeteld en het verschil is de winst (of verlies). De Inspecteur van de belastingdienst kan over bepaalde uitgaven / aftrekposten anders denken. Ook kunnen er twijfels zijn over kosten die (gedeeltelijk) in aftrek zijn genomen.

Winst uit onderneming is één van de posten op het belastingbiljet. Overigens moeten andere posten zoals aftrekposten (hypotheekrenteaftrek e.d.) ook worden ingevuld. Hoe meer winst er wordt gemaakt, hoe meer inkomstenbelasting er te betalen is. Het inkomen kan ook negatief uitkomen. Deze negatieve inkomsten worden verliezen genoemd en kunnen met een vorig of volgend inkomensjaar worden verrekend.

De Belastingdienst kan over de opgegeven inkomsten / opbrengsten een boekenonderzoek doen: de vermogensvergelijking. Uitgangspunt: hoeveel vermogen staat er op de rekening op 1 januari van het belastingjaar en hoeveel vermogen is er een jaar later. Ivm onttrekkingen van gelden door bijvoorbeeld uitgaven in de privé sfeer kan het saldo worden verhoogd. Als er kapitaal is gestort werkt het andersom: het saldo kan worden verlaagd. Het vermogen (Box 3) wordt vergeleken met hoeveel die persoon volgens eigen zeggen heeft verdiend. Waarna kan worden berekend hoeveel hij / zij heeft opgemaakt om van te leven. Het privé gebruik kan zo bij benadering worden geschat.
fisbel