als mijn moeder van 85 en ik 58 in 1 huis gaan wonen zij beneden ik boven allebei een eigen douche wc en keuken zijn we dan voordeurdelers ?

We moeten wel door dezelfde voordeur en maakt het nog uit of zij huur betaald? En als we het helemaal scheiden, mijn moeder gaat door de schuur naar binnen en ik door de voordeur? we kunnen ook niet binnendoor naar elkaar toe zijn we dan nog dan nog voordeurdelers ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Voordeur delen is maar een term voor mensen die samen onder een huis(dak) wonen.Dus als jij door de voordeur en moeder door de achterdeur het huis binnen gaat maakt niets uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat jij en je moeder dan samen wonen, val je niet onder de voordeurdelers (ook wel bekend als ''kamergenoten'') maar dan woon je gewoon thuis, aangezien het je moeder is. Het maakt niet uit wie je huur betaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voordeurdeler is eigenlijk een term uit de vorige eeuw. Het kon hier gaan om mensen die een eigen woning aanhielden maar feitelijk samenwoonden. Van belang bijvoorbeeld bij het verkrijgen of behouden van bijstand of een alleenstaande / gehuwden AOW.

Voor de huurtoeslag is het begrip: gezamenlijke huishouding van belang. Een onderhuurder bijvoorbeeld een student die een kamer bij particulieren huurt zal geen gezamenlijke huishouding hebben met de hoofdbewoner. Als de hoofdbewoner huurtoeslag krijgt zal de student (met huurcontract) niet als medebewoner / toeslagpartner worden gezien.

Als u niet samenwoont maar wel samen woonlasten kunt delen, zal u door de sociale dienst worden aangemerkt als woning-of voordeurdeler.

Wat betreft uw plan om een 'eigen woning' te creëren, is dit ingenieus bedacht, maar zolang er geen apart huisnummer is bijvoorbeeld 13a en 13b zult u (waarschijnlijk) toch als voordeurdeler worden beschouwd. Voor dit aparte huisnummer (en verbouwing) zult u toestemming moeten krijgen.
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Yep, het pand zal dan kadastraal gesplitst moeten worden, met alles dat daarbij hoort.