Wiens schuld is het als je brieven niet hebt ontvangen?

Ik heb een probleem met de belastingdienst. Ik zou de afgelopen tijd 2 brieven moeten hebben gekregen met in de ene welk bedrag ik nog verschuldigd ben te betalen en in de andere de informatie over hoe ik gespreid zou kunnen betalen. Helaas heb ik deze brieven nooit ontvangen. Hierdoor ben ik nu te laat met betalen en is het ook niet meer mogelijkheid om gespreid te betalen. De belastingdienst doet het overkomen alsof ik de brieven ben kwijt geraakt, maar ik heb ze werkelijk nooit ontvangen.
Wiens schuld is dit en hoe los ik dit netjes op?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
7.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn buurjongetje die een tijdje geleden alle buitenbussen plunderde om er postbode'tje mee te gaan spelen :-/ Gelukkig dat ik mijn advocaat even belde om te vragen wat de stand van zaken was, anders was ik er nooit achter gekomen...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fijne buren ook die het niet even terugbrengen dan he?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Uhm, En ze hebben jou reactie op deze brieven ook nooit ontvangen? Vreemd verhaal.....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jinx: bedoel je mij? In dat geval: Nee, want ik zat bovenop de zaak en had een goede advocaat, dus ik wist wel dat het op een gegeven moment te lang duurde voordat ik bericht kreeg over het verloop ervan. Vandaar even gebeld, navraag gedaan, en er toen achter gekomen dat het buurjongetje de buitenbussen plunderde ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Jinx: als je het tegen mij hebt. Nee, ze hebben inderdaad geen reactie van mij gehad, maar dat vinden ze blijkbaar niet vreemd. Uiteindelijk is het verhaal nog veel vreemder om dat de man die ik aan de lijn had vandaag het ook nog een had over bedragen die op mijn rekening zijn bijgeschreven en weer afgeschreven, terwijl er niets van klopt. Ik kan op mijn rekening overzicht die bedragen op die data niet terugvinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 de belasting leuker kunnen we het niet maken.... wel moeilijker
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@navarro: komt wel goed hoor. Het is geen heel groot bedrag, maar wel heel onduidelijk.
@Lora: Ja, ik vond de kinderkorting toch een stuk makkelijker dan dit systeem van KGB.

Antwoorden (8)

Wat betreft de belastingdienst heb ik de ervaring dat je kunt praten als Brugman, maar een verzuimboete krijg je (dat wil zeggen in mijn geval).

Het wordt een welles-nietes spelletje tussen jou en de belastingdienst. Jij claimt ze niet ontvangen te hebben, zij claimen het wel verstuurd te hebben.
De PTT heeft een service waarop je kunt melden dat er een poststuk is zoekgeraakt. Hele leuke service, 2 weken later krijg je het bericht dat ze het niet hebben kunnen achterhalen en dat als je zeker wilt weten dat iets aankomt, dat je het dan aangetekend moet versturen....
Zucht.

Kortom: Niemand is fout, maar jij hebt het probleem.
Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar eerst had je de TPG nog... het verandert waar je bij staat :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
en nu zitten ze in het Sandd zeker......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dank voor je reactie. Ik zie dat bijna iedereen hetzelfde zegt.
Als je het netjes wil oplossen zou ik proberen de klantmanager van je te spreken, het probleem op een rustige en nette manier uitleggen, zeggen dat je bereid bent om deel 1 vandaag al te voldoen en te vragen of ze die brieven nog een keer willen versturen.

Boos worden heeft sowiezo geen zin, en vaak is het zo dat als je in alle redelijkheid zaken uitlegt je gewoon dit soort dingen op een goeie manier kan oplossen. Tenzij je een zak van een klantmanager hebt (en die kans bestaat). Dan heb je gewoon pech (helaas werkt het wel zo).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is waarschijnlijk de schuld van de postbode. Bij mij gebeurt het ook regelmatig dat ik post krijg van de buren, post van mensen in dezelfde straat maar vijf huizen (tien verschil in het huisnummer) verderop, de volgende straat met hetzelfde nummer, of zelfs een straat aan de andere kant van de stad met hetzelfde nummer.

Ik zou dit in ieder geval melden aan TNT. Als zij vaker klachten krijgen uit de wijk van dezelfde postbode, zullen ze die slordige postbode daar wel op aanspreken.

Dat lost je probleem nu niet op.

Het enige dat je kunt hopen is dat je een mens te spreken kunt krijgen bij de belastingdienst. Dat is moeilijk - meestal strand je bij de eerstelijns telefonische informatiedienst, en die mogen slechts hun standaard scripts afwerken.

Alternatief is een brief te schrijven aan de belastinginspecteur, waarin je het probleem kalm en feitelijk uitlegt. Gevoelsmatig heb je met zo'n brief een net iets hogere kans een mens te pakken te krijgen, in plaats van een eerstelijns telefonisch scriptafwerker.

Eventueel beide doen: eerst bellen, lukt dat niet dan een brief schrijven.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vandaag dus al gebeld. Zeker een uur aan de telefoon gezeten, waarvan drie kwartier in de wacht omdat: heeft u één momentje, ik overleg het even met mijn supervisor (een stuk of 6 keer).
Ik denk dat ik inderdaad maar een brief ga schrijven...
En ook TNT waarschuwen.
Gewoon voor de zekerheid navraag doen bij de post, zodat je dit zwart op wit hebt.

Een gesprek aanvragen bij de belastingdienst, en het hogerop zoeken en niet bij deze medewerker zelf.
Het uitleggen, zeggen dat je bereid bent te betalen omdat hier geen opzet in het spel is, je graag van allebei de brieven een copy wilt hebben. Maar in keer betalen kan gewoon niet, en vermelden dat je wel wilt betalen maar dan toch in een paar termijnen, en dan bijv. een hoger bedrag omdat je niet meer in de periode kan zitten van het aantal termijnen zit. i.p.v. van 5 termijnen bijv 3.

Kan je geen gesprek aanvragen dan dit schriftelijk melden met ontvangstbewijs, copy van de post erbij. En al vast 1 of 2 termijnen overmaken. Wel snel actie ondernemen anders krijg je nog een boete en het gezeur van een deurwaarder.

Ik weet niet of je rechtsbijstand hebt maar anders kunnen hun het voor je doen.

Toegevoegd na 3 minuten:
Zie klachten en als je wilt dat je mondeling je klacht kan toelichten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het andersom was, zouden ze waarschijnlijk zeggen : had je het maar aangetekend moeten versturen. (a 6,75 per brief !!).

Helaas leert de praktijk dat de post, óók de ouwe trouwe TNT niet meer is wat ze geweest is, en kan niemand maar dan ook niemand er vergif op innemen dat wat verstuurd is, ook is bezorgd. Bovendien bestaat tussen de enorme hoeveelheid papieren spam die we ontvangen (zelfs met een nee/nee sticker op de deur !) altijd de mogelijkheid dat een niet-blauwe brief aan de aandacht ontsnapt. Nouja, tussen al die gekleurde confetti tegenwoordig een blauwe misschien ook nog wel.

Je post kan uit je brievenbus zijn gestolen (geintje !!) of tijdens het transport tussen wal en schip zijn gevallen. Kortom, puntje bij paaltje heeft de belastingdienst geen poot om op te staan.

Zouden we echter van de belastingdienst eisen dat ALLE post angetekend verstuurd werd, dan hing daar wel een zeer onaangenaam prijskaartje aan, dat we met zijn allen mogen betalen. En zouden inderdaad ALLE als niet ontvangen geclaimde brieven daadwerkelijk niet ontvangen zijn, dan had de TNT zichzelf allang helemaal uit de markt gewerkt.

Ik vrees dus dat er voor een dergelijke instantie uitzonderingen zijn op de normale (spel)regels, en je inderdaad uiteindelijk slachtoffer bent geworden van hele domme pech, en willekeur. Maar het lijkt me - zeker als je nog nooit een schuld of problemen gehad hebt - zeker de moeite waard een persoonlijke afspraak te maken met iemand van de belastingdienst om te zien of er wellicht toch nog ergens een mouw aan te passen is.

Ik wens je veel sterkte ; hopelijk vind je nog een oplossing.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind dat het de schuld is van de belastingdienst.

Bij de belastingdienst hebben ze over het algemeen al je gegevens. Als ze willen kunnen ze zelfs geld van je loon inhouden.
Als er 2 brieven zijn verstuurd dan ga je als organisatie het toch op een andere manier doen?
- Je gaat dan na of de brief retour is gestuurd.
- Je probeert op een andere manier de klant te benaderen, bijv. via een aangetekende brief, zoals het andersom ook zou gaan.
- Zowat iedereen heeft een gsm, gebruik die kennis en probeer te achterhalen wat het gsm-nummer is van die persoon

Helaas trekken consumenten vaak aan het korste eind, tegenwoordig zou je bijna niet meer zonder een bijstandsverzekering kunnen met dit soort gevalletjes bij al die instanties/bedrijven

Ik hoop dat je via een team-leider alsnog iemand te woord kan staan die je kan helpen.

Met KPN had ik een soortgelijk probleem, maar dat is na een fijne mail naar hen toe toch nog goed gekomen en ben ik schadeloos gesteld....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
als je de brief te laat verzonden hebt ja dan is het je eigen schuld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja... Misschien heeft de Belastingdienst wel 'n fout adres van jou. Dat kan ook hè.
Ik denk dat je maar 't beste kan betalen (moet toch) en als dat niet in één keer kan kun je natuurlijk 'n betalingsregeling aanvragen.
In ieder geval rustig blijven! Ik weet als geen ander dat 't écht geen nut heeft 'n medewerk(st)er te beschuligen enz.. daar bereik je niks mee (doen ze niet zo veel meer voor je)
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb gebeld hoor. Adres en rekeningnummer kloppen. Verder klopt er helemaal niets van de betalingen. De betaalregeling kon ik aanvragen aan de hand van één van de brieven die ik niet heb gekregen.
Natuurlijk snap ik ook wel dat ik moet betalen en ook dat de persoon die ik aan de telefoon heb gehad er niets aan kan doen. Maar als die, nadat ik 3 keer heb vertelt dat ik de brieven niet heb ontvangen, zegt: mevrouw, u kunt ze toch wel even gaan zoeken?, dan heb ik het wel een beetje gehad. Natuurlijk begrijp ik dat ze mijn verhaal ook vaak als smoes horen, maar in dit geval is het gewoon de waarheid en omdat anderen liegen wordt ik ook niet geloofd. Vandaar mijn boosheid...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou nou.. die ambtenaar durft! Grote mond wel ja! Mevrouwtje zoek ff! Nou nou... Vind ik niet écht klantvriendelijk (en ja, jij bent 'n klant)
Kan me ook wel voorstellen dat je boos bent!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat dacht ik dus ook. Heb hem ook gezegd dat als ik ze niet heb ontvangen dat ik ze dan ook niet kan vinden. Het leek echter een erg jonge gast die iedere keer met zijn supervisor moest over leggen. Heb langer in de wacht gestaan dan met hem gepraat....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeker de BelTel gebeld?