mag ik een auto van 10.000 aan mijn zoon schenken ?

Ik wil een auto van ongeveer 10.000 aan mijn zoon schenken. Moet ik ook over een kado belasting betalen ?
En hoe duur mag het kado zijn voordat ik belasting moet betalen ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.1K

Het beste antwoord

Eenmalig mag dat:

Eenmalig verhoogde vrijstelling voor kinderen vanaf 18 tot 35 jaar

Is uw kind tussen de 18 en 35 jaar? Dan mag u uw kind in 1 jaar maximaal € 24.144 belastingvrij schenken. U mag maar 1 keer gebruikmaken van de eenmalig verhoogde vrijstelling. Deze regeling geldt ook voor kinderen die ouder zijn dan 35 jaar maar een partner hebben die jonger is dan 35 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

U als gever hoeft over een dergelijk cadeau geen belasting of schenkbelasting te betalen. U mag zonder belasting verschuldigd te zijn net zo veel aan hem geven als u wilt.

Toegevoegd na 9 minuten:
Wat wel kan spelen zijn de schenkingsrechten die de ontvanger mogelijk moet betalen.
Elk jaar mag u (afgezien van eenmalige verhoogde vrijstelling) € 5.030 belastingvrij schenken.

Verkoop hem de auto voor een reële prijs met renteberekening (lening) voor latere betaling van de schuld. Scheld hem meteen € 5.000 kwijt en een jaar later nog eens en zonodig nog eens en leg dat schriftelijk vast. De rente moet wel berekend worden anders is bij het niet door hem verschuldigd zijn van rente er sprake van een nieuwe schenking.

Ik ga er bijdeze vraag van uit dat er geen andere kinderen zijn, zodat er geen kans is op scheve gezichten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
burgos
12 jaar geleden
Erg omslachtig hoor.