wat is het voordeel/nadeel van je PGB vergoeding laten uitbetalen via een loonstrook of direct op je rekening ontvangen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je bedoelt als jij de zorgverlener bent? Hangt af van of je als freelancer of in loondienst werkt. Meer info op de website van Per Saldo (www.pgb.nl)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
stippel, waar is op die site informatie m.b.t het antwoord op de vraag te vinden?

Het beste antwoord

Een voordeel van het met inhouding laten uitbetalen is dat het simpel, gemakkelijk en zeker is.
Nadeel van het met inhouding uitbetalen is dat het niet mogelijk is kosten af te trekken.
Als je de kosten en opbrengsten bijhoudt kun je zorgen dat je in de pas loopt met (voorlopige) aanslagen. Dan kun je bij voorbeeld in de inkomstenbelastingaangifte autokosten (a 0,19/km), soms kosten aanschaf en reiniging bedrijfskleding en andere kosten in aftrek brengen.

Toegevoegd na 14 uur:
Daarmee kun je belasting besparen en houd je netto dus meer geld over dan wanneer je de PGBvergoeding als loon dus met inhouding laat uitbetalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Bij uitbetalen met loonstrook weet men beter waar men aan toe is. Iedere maand wordt een bruto bedrag uitbetaald. Het netto bedrag wordt op de rekening gestort.
Er is dus al belasting betaald. Men weet waar men aan toe is en wordt achteraf niet geconfronteerd met (soms onverwacht) te betalen belasting.

Direct op de rekening het (bruto) bedrag gestort krijgen door de PGB-houder betekent dat ACHTERAF over dit inkomen nog belasting moet worden betaald. Meestal moet er ook nog ZVW-premie over het inkomen worden betaald. De te betalen belasting is 33% of meer. Daar komt ook nog eens 5,65% premie ZVW bij (jaar 2011)
fisbel
12 jaar geleden
Ik snap de vraag eigenlijk niet helemaal. Gaat het over het PGB zélf, of om het loon van iemand die uitbetaald wordt uit PGB-gelden?

Iemand die een PGB ontvangt (de budgethouder), krijgt het geld op een rekening gestort. Het is absoluut aan te raden daar een aparte rekening voor te openen, zodat je nooit je eigen geld kunt verwarren met het PGB-geld. Vanaf volgend jaar is een aparte rekening zelfs verplicht.

Wanneer je werkzaamheden verricht voor iemand met een PGB, ontvang je salaris uit PGB. Als je ZZP'er of freelancer bent, moet je zelf een factuur schrijven, en is er dus ook geen loonstrook. Als je in loondienst bent, kun je samen met de budgethouder kiezen om de salarisadministratie uit te besteden aan de SVB. Als iemand op meer dan drie dagen in een week werkt, is dat zelfs verplicht. Bij drie dagen of minder kun je ervoor kiezen. Dat heet de opting-in regeling. De SVB regelt dan de salarisadministratie, en zorgt dan dus ook voor een loonstrook. In beide gevallen ontvangt de zorgverlener zijn of haar salaris op zijn eigen rekening.

Het voordeel van het uitbesteden van de salarisadministratie is voor de budgethouder dat hij zelf deze administratie niet bij hoeft te houden, dat de betalingen automatisch verlopen, en dat de ingekochte zorg overzichtelijk terug te vinden is op de loonstroken, wat makkelijk is bij de verantwoording. Voor de zorgverlener is het voordeel dat de SVB alvast de loonbelasting afhoudt, zodat je niet zelf een inschatting hoeft te maken van het bedrag dat je opzij moet zetten voor de belasting, en je dus niet aan het eind van het jaar in één keer een groot bedrag hoeft te betalen. Nadeel is eigenlijk alleen dat de betalingen bij de SVB wat trager verlopen dan wanneer je het geld zelf over zou maken. Maar bij een vast maandsalaris maakt dat niets uit, want dan wordt altijd vantevoren betaald.