Officieel moet je de fooi wel in je belastingaangifte aangeven. Of er dan belasting over betaald moet worden, is verschillend:

Fooien zijn in principe onbelast voor het personeel. Dit is anders als de werkgever bij het vaststellen van het loon rekening heeft gehouden met de te ontvangen fooien (Fooienbesluit, 17 december 2001, nr. SV/AVF/2001/83222). De basisregeling in de loonbelasting is dat belasting moet worden betaald over "al hetgeen uit dienstbetrekking wordt genoten". De regeling in zake fooien is dus soepel en sportief van de belastingdienst. Dit kan ook niet anders omdat de werkgever niet altijd van het exacte bedrag van de fooien op de hoogte is. De werknemer moet eigenlijk in zijn aangifte inkomstenbelasting aangeven hoeveel fooi hij heeft ontvangen. Als er een werknemer is die dit doet hoor ik dit graag, kan het mij niet direct voorstellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je alles volgens het boekje wil doen, dan telt een fooitje ook als een inkomt en moet dit ook worden doorgegeven aan de belastingdienst. Of hier vervolgens belasting over moet worden betaald ligt aan de hoogte van je totale inkomsten. Ligt dit jaarlijks onder de 13.000 (uit 't hoofd) dan hoef je sowieso geen belasting te betalen.

Maar fooi moet idd bij het belastbaar inkomen worden opgeteld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het om fooien uit de horeca gaat dan wordt je aangeslagen over de fooien die je opgeeft.

Vroeger was het zo dat de belastingdienst je aansloeg voor 10 % van het inkomen dat er werd gedraaid in een café,maar dat is gelukkig niet meer zo want je krijgt niet van iedereen een fooi.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Algemene regel: Over fooien die werknemers krijgen hoeft de werkgever geen belasting in te houden, tenminste voor zover er in het brutoloon GEEN rekening is gehouden met de fooien.

Als er minder fooien ontvangen zijn dan waarmee de werkgever rekening heeft gehouden, kan in principe dit minder deel als negatief loon in de aangifte worden opgenomen. Het pendant geldt in principe ook: als er meer fooien ontvangen zijn dan waarmee rekening is gehouden door de werkgever, dan moet het bedrag aan meer ontvangen fooien in de aangifte worden opgenomen.

Voor de horeca is er een afwijkende regeling.
Als het loon onder het minimumloon ligt, wordt de aanvulling naar dit minimumloon toe gezien als loon verkregen uit fooien.
fisbel
12 jaar geleden
Van belang is of de werkgever bij de inhouding loonheffing al rekening heeft gehouden met een bepaald bedrag aan fooien.
Hebt u minder ontvangen dat kunt u dit als negatief loon aftrekken.
Als u meer heeft ontvangen dan moet u dat zelf aangeven.
De Belastingdienst houdt per bedrijfstak bij wat er gemiddeld aan fooien wordt gegeven.
Als u daaronder zit, dan is het voor tegenbewijs bij de Belastingdienst goed als u de werkelijk ontvangen fooien zelf noteert.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
... toch eigenlijk hetzelfde als fisbel al antwoordde? puntje erbij.
maar ik plaats geen min hoor ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De volgende completering heb ik niet kunnen ontdekken bij fisbel,dus ...? "De Belastingdienst houdt per bedrijfstak bij wat er gemiddeld aan fooien wordt gegeven.
Als u daaronder zit, dan is het voor tegenbewijs bij de Belastingdienst goed als u de werkelijk ontvangen fooien zelf noteert." Alvast bedankt voor het nog onderweg zijnde puntje
ronron1212
12 jaar geleden
+