Mijn hypotheek rente is gestegen, wat betekend dit voor mijn teruggaaf belasting?

Ik heb gisteren de brief gekregen van de hypotheekverstrekker. Ik ga van 4.5 naar 5.5 rente. Dit betekend voor mij 100 euro per maand aan rente meer gaan betalen. Omdat mijn situatie veranderd is, krijg ik ergens anders ook geen hypotheek. Wat betekend deze stijging voor de belasting teruggaaf? Met een modaal inkomen zou ik uiteindelijk hoeveel netto per maand bij moeten betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die brief is (zeer waarschijnlijk) een voorstel, bijvoorbeeld omdat de termijn is gelopen en er een nieuwe termijn in gaat. (bijvoorbeeld na 1, 5 of 10 jaar)
Je kan besluiten die hypotheek bij iemand anders onder te brengen, dit zal echter kosten met zich mee brengen.
Wat slim is, is ergens anders een offerte aan te vragen en dan contact op te nemen met jouw verstrekker, waarschijnlijk gaat jouw verstrekker dan mee met de rente van de andere. Dan zou je rente zomaar van 5,5 naar 5,0 kunnen gaan.. toch 600,- per jaar.

Het beste antwoord

De hoeveelheid rente die je in Nederland terugkrijgt n.a.v. je hypotheekschuld, hang af van je inkomen. Je vraagt naar het effect voor jou, gerekend met een modaal inkomen. In 2011 bedraagt het modaal inkomen 32.500 (zie http://www.gemiddeld-inkomen.nl/modaal-inkomen.php).

Volgens de tariefindeling voor de inkomstenbelasting, valt dit modaal inkomen in de 2e schijf (zie http://www.homefinance.nl/belastingen/belastingtarieven-2011.asp). In deze schaal betaal je 41.95% belasting.

Van de extra 100 euro krijg je bij een modaal inkomen dus 41,95% terug. Dit is exact 41,95 euro. Het bedrag dat je netto per maand moet bijbetalen bedraagt dus (100 - 41,95) 58,05 euro.

Dit geldt alleen als jouw bruto inkomen valt in de 2e schijf van het belastingtarief.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ met de kanttekening dat een verzamelinkomen niet geheel in de 2e schijf kan vallen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik moest iemand kiezen, en Roel zat nog niet in de top 10 :) Maar bedankt voor de antwoorden. Hier kan ik wat mee.

Andere antwoorden (2)

Het is lastig, want er spelen vaak een hoop factoren mee waar ik nu geen weet van heb. Daarom het algemene verhaal, wat zou kunnen afwijken van jouw specifieke situatie:

Als je een modaal inkomen hebt dan krijg je van de betaalde belasting ongeveer 42% terug als hypotheekrenteaftrek. Van iedere 100 euro krijg je er grofweg 42 terug als renteaftrek.

Netto moet je dus 100 -/- 42 = 58 euro per maand extra betalen.

Je zou je voorlopige teruggaaf dus aan kunnen laten passen zodat je deze 42 euro elke maand extra als teruggaaf krijgt. Als je dat niet doet dan krijg je het alsnog bij de aangifte inkomstenbelasting die je jaarlijks voor 1 april moet hebben ingediend.

Toegevoegd na 1 minuut:
Als je trouwens een spaarhypotheek hebt dan krijg je over je gespaarde tegoed ook de hogere rente vergoed. Dit betekent dat je maandelijkse premie verlaagd wordt. Niet zoveel natuurlijk om de extra rente van te kunnen betalen, maar alle beetjes helpen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U betaalt € 1200 meer rente. U valt in het 42% tarief. Dan betekent dat € 504 meer teruggaaf krijgt. Maar u moet dan nog altijd € 696 : 12 = € 58 netto meer per maand betalen.

Het kan nog simpeler worden gezegd. U betaalt € 100 per maand meer. 42% teruggave is € 42. Te betalen: € 58
fisbel