Zijn er wijzigingen betreft Schenkingsbelasting vanaf januari 2012?

Op moment betaal je ik meen 20% schenkingsbelasting en over een bepaald deel rond de 10%. Ook bij panden etc. Komt hier een verandering in met januari of evt. op latere termijn? Alle info is welkom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Telkenjare worden per 1 januari normaliter de belastingen aangepast aan de inflatie, dus verlaagd.

Toegevoegd na 2 uur:
Omdat de waarde van woonhuizen en bedrijfspanden een dalende tendens vertoont daalt de afgelopen jaren ook het belastbare bedrag.
De belastingdruk wordt, ook voor andere bezittingen dan onroerend goed, normaliter verlaagd door de jaarlijkse aanpassing van de vrijstelling aan de inflatie.

Om enkele TEGEMOETKOMINGEN AAN BELASTINGBETALERS te kunnen financieren, is besloten om de cijfers van de vrijgestelde bedragen in 2012 NIET te indexeren. Daarnaast is de tariefschijf wanneer men in het hogere tarief valt, met €3.000,- VERLAAGD (i.p.v. verhoogd).
Dit komt neer op de volgende tarieven:

De jaarlijkse vrijstellingen voor schenkbelasting in 2012 zijn:
Kinderen € 5.030,-
Kinderen 18-35 jaar (eenmalig) € 24.144,- of
Kinderen 18-35 jaar (eenmalig), indien schenking wordt aangewend voor aankoop huis of studie € 50.300,-
Overige verkrijgers € 2.012,-

Voor zover er bedragen worden geschonken boven deze vrijgestelde bedragen, zijn de volgende tarieven van toepassing.

€ 0 - € 115.708,-: Partners en kinderen 10% Kleinkinderen 18% Overige verkrijgers 30%
€ 115.708,- - en hoger: Partners en kinderen 20% Kleinkinderen 36% Overige verkrijgers 40%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Een cryptisch antwoord Hajete. Verklaar u nader.
fisbel
12 jaar geleden
Goed recherchewerk hajete. Pluspunt. Cijfers van de door mij toegevoegde link zijn verouderd cq achterhaald.
De percentages zijn voor 2012 niet veranderd. Wel worden vrij te laten bedragen jaarlijks geindexeerd, dus ook voor 2012. Zie: http://home.hccnet.nl/m.breemans/sw2010schenking.html

Toegevoegd na 4 uur:
Bovenstaande wijzigingen / indexeringen 2012 zijn inmiddels achterhaald, zo blijkt uit het toegevoegde antwoord van hajete hierboven. Voor 2012 gelden dezelfde bedragenen prcentages als voor 2011. Geen indexering dus.
fisbel