Hoeveel % gaat er nog van brutoloon af?

Stel, je verdient €5,37 (bruto) per uur. Vakantiegeld, vakantiedagen en winstuitkering zitten daar al in. Je hebt een 12-uur contract. Hoeveel % gaat eraf?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Dat is niet zonder meer te zeggen. Het belastingtarief schijf 1 tot een inkomen van € 18.628 is 33%. Daarboven, 41,95% (schijf 2), 42% (schijf 3) en 52% (schijf 4).

Maar het is niet zo dat je bij een inkomen van € 18.628 - 1/3 deel belasting betaalt. Door de heffingskortingen (algemene heffingskorting en arbeidskorting) komt het op een lager percentage uit. In het voorbeeld met een inkomen van € 18.268 - 15,3%.

Bij een inkomen tot € 6360 is er geen belasting te betalen, dus 0% - baantje in supermarkt bijvoorbeeld of tijdens de vakantie.

Nog een paar voorbeelden: € 33.000 inkomen (modaal) - 26,1%. Bij een inkomen van € 100.000 - 41,3%.
Inkomen maximaal Balkenende norm: € 193.000 - 46,4%.
Als er aftrekposten zijn (hypotheekrenteaftrek!) komt het belastingpercentage lager uit.
Senioren (65-plussers) betalen in schijf 1 en schjf 2 minder belasting omdat de AOW-premie niet meer hoeft te worden betaald.
fisbel
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Fisbel, gevraagd wordt naar de inhouding op het loon. Dat is niet hetzelfde als de verschuldigde inkomstenbelasting als iemand aangifte zou doen.
Bovendien is er m.i. bij loon in beginsel sprake van inhouding premie voor de inkomensafhankelijke zorgverzekering.
fisbel
12 jaar geleden
Formeel geheel juist hajete. Maar ik vermoed dat TS wil weten hoeveel er uiteindelijk in de portemonnee overbijft. De ZVW-premie wordt daabij door de werkgever betaald. Dat zal TS verder niet boeien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga er van uit wat men schrijft of kennelijk bedoelt. Dan is het goed om het verschil aan te geven tussen wat je aan netto-loon krijgt en wat j evia de aangifte/aanslag kunt krijgen.
In je antwoord zie ik niet dat er daarvoor een aangifte nodig is na afloop van het kalenderjaar.
De bijdrage van de werkgever voor de zorgverzekering wordt voor de belastingheffing bij het belastbare inkomen geteld. Daarmee wordt de in te houden loonheffing c.q. inkomstenbelasting ook verhoogd. Dus niets voor niets.
fisbel
12 jaar geleden
Wel een goede aanvulling hajete. Beastingteruggave zal er niet zijn als de scholierenregeling van toespassing is. (€ 0 betaalde belasting) Maar als er wel belasting is ingehouden, moet er wel aangite worden gedaan om deze betaalde belasting terug te krijgen. En dat gebeurt helaas lang niet altijd. Informatie van het CNV zegt hierover: Het percentage niet-invullers is het hoogst onder de groep 16+17 jarigen (48%). De analyse laat zien dat middelbare
scholieren minder vaak belasting terugvragen dan studenten (47% versus 38%) Opleidingsniveau speelt hierin nauwelijks een rol, evenals de branche waarin jongeren werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De scholierenregeling is onder voorwaarden en pas op aanvraag van toepassing en dan alleen nog als de werkgever er mee instemt. Dus niet een automatisme.