Kan ik huurtoeslag krijgen terwijl de huurwoning niet op mijn naam staat?

Ik huur een woning via een woningcorporatie in Tilburg. Mijn vriend is officieel de huurder en heeft het contract met de corporatie. Hij stond immers al lange tijd op de wachtlijst en daardoor kon ik deze woning krijgen.
Maar: Ik ben de enige bewoner van deze woning en sta ook als enige ingeschreven bij de gemeente. Verder voldoe ik aan de voorwaarden om huurtoeslag te ontvangen.
Mijn vraag is dus of de woningcorporatie ook aan de belastingdienst door geeft wie volgens het contract de woningbewoner is.
Indien de belastingdienst alleen naar de Gemeente Basis Administratie kijkt is er geen probleem lijkt mij, anders wel.
Iemand die hier het antwoord op weet?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.7K

Antwoorden (6)

Het spijt me het te moeten zeggen,maar je hebt een groot probleem!
Je vriend huurt de woning en woont niet op dat adres.
De betaling van de huur geschiedt dus op zijn naam (ook al maak jij misschien zelf de huur over via jouw bankrekening).
Jij kunt dus niet in aanmerking komen voor huursubsidie,want jij wordt niet aangemerkt als huurder (dus hoofdbewoner).
De enige die huursubsidie aan zou kunnen vragen en ontvangen is je vriend,maar omdat hij elders woont gaat dat natuurlijk niet lukken.
Bovendien loop je het risico dat je uit de woning gezet wordt omdat je vriend (ook al zou je niets aan hem betalen) de woning wettelijk gezien onderverhuurt.
Je hoeft niet persé de hoofdbewoner te zijn om huursubsidie aan te vragen,maar jouw vriend zal daadwerkelijk ook in de woning moeten wonen.
Het is trouwens ook niet toegestaan een woning te accepteren omdat je al lang ingeschreven stond en deze woning dan aan een ander te geven en zelf elders te gaan wonen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huursubsidie bestaat niet meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Huursubsidie bestaat nog wel degelijk.
Het heeft een andere naam maar is een subsidie!
Het vorige antwoord is theoretisch helemaal juist, maar de praktijk is anders. Ten eerste zijn de bestanden van de woningcorporatie en de gemeente niet gekoppeld. Ten tweede wil de gemeente weten of jij huur betaalt en dat doe je aan je vriend. De gemeente weet dat jij op dat adres woont en dat doe je. Kijk wel het huurcontract van je vriend er op na welke sancties er op onderverhuur staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is heel goed mogelijk dat gast 85181 uit de woning gezet wordt omdat de woning onder valse voorwendselen is verkregen (althans zo zal de woningbouwvereniging het waarschijnlijk zien).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of hij/zij de huur betaald is absoluut niet van belang ook al kun je bewijzen dat jij de huur betaald,jij bent niet de huurder en dus kan je eenvoudigweg geen huursubsidie op jouw naam aanvragen (koppeling van bestanden heeft hier niets mee te maken,bovendien wordt de huursubsidie niet door de gemeente maar door de rijksoverheid geregeld).
UITVOERINGSBESLUIT ALGEMENE WET INKOMENSAFHANKELIJKE REGELINGEN

Tekst zoals deze geldt op 28 juli 2011

Artikel 1. Reikwijdte en definitie

1. Dit besluit geeft uitvoering aan de artikelen 38, 38a en 46 van de Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen.

2. Dit besluit verstaat onder:

a. wet: Algemene wet inkomensafhankelijke regelingen;

b. Hulp- en informatiepunt: een rechtspersoon die belanghebbenden hulp biedt bij het aanvragen van een tegemoetkoming en belanghebbenden informeert over een tegemoetkoming en waarmee de Belastingdienst/Toeslagen een overeenkomst als bedoeld in artikel 14, tweede lid, van de Wet bescherming persoonsgegevens heeft gesloten;

c. Verordening (EG) nr. 883/2004: verordening (EG) nr. 883/2004 van het Europees Parlement en de Raad van 29 april 2004 betreffende de coördinatie van de socialezekerheidsstelsels (PbEU L 166);

d. Verordening (EG) nr. 987/2009: verordening (EG) nr. 987/2009 van het Europees Parlement en de Raad van 16 september 2009 tot vaststelling van de wijze van toepassing van verordening (EG) nr. 883/2004 betreffende de coördinatie van de socialezekerheidsstelsels (PbEU L 284).

Artikel 1a. Informatieverstrekking aan de Belastingdienst/Toeslagen

Aan de Belastingdienst/Toeslagen worden desgevraagd door de hierna aangewezen natuurlijke personen, rechtspersonen en instellingen de volgende gegevens verstrekt die van belang kunnen zijn voor de uitvoering van de wet:

a. voor zover het de toekenning van huurtoeslagen betreft: door de verhuurder, gegevens inzake het huurcontract, waaronder in elk geval begrepen de huurprijs van de woning;

Artikel 1b

1. De verstrekking van gegevens en inlichtingen ingevolge artikel 38, eerste lid, van de wet aan de Belastingdienst/Toeslagen vindt plaats onder vermelding van het Burger Service Nummer van degene op wie de gegevens betrekking hebben en geschiedt op de door de Belastingdienst/Toeslagen voorgeschreven wijze.

2. Degene op wie de gegevens betrekking hebben, dienen hiertoe hun Burger Service Nummer bekend te maken aan de instelling die de gegevensverstrekking aan de Belastingdienst/Toeslagen verzorgt.

De verhuurder moet op verzoek van de Belastingdienst gegevens geven van huurcontract,zie artikel 1a,a
voor volledige tekst zie link,
groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
kvz123 Ik begrijp niet wat je voor meerwaarde uit de twee laatste antwoorden haalt.
De belastingdienst controleert wel degelijk of jij recht kan doen gelden op huursubsidie.
Ten eerste zal de huursubsidie (als je deze al zou krijgen,wat echt niet gaat gebeuren) niet aan jou worden uitbetaald omdat de woning niet op jouw naam staat.
Er wordt niet om naamgegevens gevraagd maar om je burgerservicenummer.
Jij kunt geen huursubsidie krijgen omdat de woning niet op jouw naam staat en de gegevens met het burgerservicenummer dus niet overeenkomen.
De belastingdienst hoeft niets specifiek na te vragen omdat deze gegevens allemaal wel degelijk gekoppeld zijn.
Ik zou het risico niet nemen als ik jou was of je moet het risico willen lopen voor fraude aangepakt te worden.
Natuurlijk wordt dan niet alleen jij aangepakt maar ook je vriend zal de gevolgen van zijn frauduleuze handelingen gaan voelen.
En...wat mij betreft mogen jullie de gevolgen voelen.
Niets persoonlijks maar speel het spel eerlijk en laat anderen niet het slachtoffer worden van jullie ontoelaatbare gedrag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Proberen kan altijd ,even vragen als degene die van de Corporatie huurt toevallig ook geen huurtoeslag heeft aangevraagd.Vermoed trouwens dat je gewoon de huurtoeslag krijgt binnen 8 weken naar de aanvraag.
wens je succes
Ik ga toch een ander antwoord geven dan dat hierboven staat, want volgens mij is de situatie toch iets anders dan dat de andere beantwoorders hem stellen.

Mijns inziens kan jij gewoon huurtoeslag aanvragen. Technisch gezien ben jij in onderhuur bij jouw vriend. Jij hebt dus een huurovereenkomst met hem. Idealiter doe je dit schriftelijk zodat mocht de belastingdienst hierom vragen, dat je dit kan overleggen. Omdat hij zelf niet in het huis woont, heb je geen medebewoners en hoef je dus ook geen rekening met zijn inkomen te houden.

De bovenstaande antwoorden geven weliswaar wel aan wat de risico's van onderhuur kunnen zijn (met de nadruk op kunnen, want ook onderhuurders hebben in sommige gevallen huurbescherming), maar dat heeft geen invloed op de huurtoeslag.

Toegevoegd na 1 minuut:
Om het 100% duidelijk te maken: het kan de Belastingdienst niet schelen of het huurcontract wel of niet toegestaan is door de eigenaar. Als er maar sprake is van een huurovereenkomst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helaas, huurtoeslag is niet van toepassing bij onderhuur! je hebt er geen recht op, en daarbij maakt het niet uit of het controleerbaar is of niet. Komt de belastingdienst er achter dat je fraudeert, kun je alles terugbetalen en wellicht hebben ze ook een goede reden om je een fikse boete op te leggen. Het is ook gewoon een van de vragen bij het aanvraagformulier en je wilt toch niet frauderen? of wel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar je fraudeert helemaal niet! Je hebt een huurovereenkomst met de huurder van het appartement. Daarbij betaal jij aantoonbaar huur en in ruil daarvoor woon in een huis.
fisbel
12 jaar geleden
Ik ben het met nielx eens. Belastingtechnisch huurt TS de woning van haar vriend. Haar vriend is dus eigenlijk de huisbaas. Ze voldoet aan de voorwaarden voor huurtoeslag (schrijft ze) Of een verhuurder een woningbouwvereniging is of een particulier doet voor de huurtoeslag niet ter zake. Er moet wel een goed huurcontract aanwezig zijn. De Belastingdienst zal niet ingrijpen als aan de voorwaarden voor huurtoeslag wordt voldaan. ALS er een controverse ontstaat, is dat tussen de vriend en de woningbouwvereniging. De woningbouwvereniging zou vragen kunnen stellen als door een check van de Belastingdienst blijkt dat de inschrjfgegevens van de huurwoning niet overeenstemmen met de eigen administratie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nielx: Je hebt pas een overeenkomst met de huurder wanneer daar een rechtsgeldig huurcontract van kunt overleggen en bovendien moet in dat huurcontract geregeld zijn met de woningbouwvereniging dat huurder mag onderverhuren.
Vraagsteller maakt zelf heel duidelijk dat de woningbouwvereniging helemaal niets weet van onderverhuur.
Wanneer er niets op papier staat en niets geregeld is én niet in het oorspronkelijke huurcontract onderverhuur wordt toegestaan ben je als onderverhuurder strafbaar voor de wet.
Je kunt zelfs tegen gevangenisstraf oplopen!!
De huurder kán en mag in zo'n geval dus helemaal niet onderverhuren.
Consequentie zal zijn dat de woningbouwvereniging de huur met huurder opzegt en omdat er vuil spel is gespeeld de vraagsteller op straat wordt gezet.
En Nielx blijkbaar ben jij uit hetzelfde hout gesneden als vraagsteller en huurder want als je het ergens niet mee eens bent krijgt eenieder die een antwoord geeft dat jou niet bevalt een min.
Ik hoop dat mensen zoals vraagsteller en "huurder" flink zullen worden aangepakt!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
JE FRAUDEERT WEL DEGELIJK!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
jack7: je bent echt verkeerd geïnformeerd. "Je hebt pas een overeenkomst met de huurder wanneer daar een rechtsgeldig huurcontract van kunt overleggen" Er is in situatie sprake van twee verschillende contracten. De eerste is tussen de eigenaar (partij A) en de huurder (partij B). De tweede is tussen de onderverhuurder (partij B) en de onderhuurder (partij C). Dat zijn twee verschillende overeenkomsten. Tussen partij A en partij C is geen directe juridische relatie. Onderverhuur van een hele woning is inderdaad niet toegestaan zonder expliciete toestemming (artikel 244 boek 7 Burgerlijk wetboek) maar deze bepaling is alleen van toepassing op de overeenkomst tussen A en B. Het is inderdaad reden tot ontbinding van die huurovereenkomst "Wanneer er niets op papier staat en niets geregeld is én niet in het oorspronkelijke huurcontract onderverhuur wordt toegestaan ben je als onderverhuurder strafbaar voor de wet."
én
"Je kunt zelfs tegen gevangenisstraf oplopen!!" Ik hoor heel graag in welk deel van de wet dit staat. Ik zie het niet. Het lullige voor eigenaren is juist dat ook een onderhuurder huurbescherming kan krijgen. Gelukkig heeft de wetgever daar aan gedacht. In artikel 7:269 geeft een aantal voorwaarden over hoe de relatie tussen A en C beëindigd (of voortgezet) kan worden. Tot slot mijn reactie op de reactie: Ja, onderhuur is niet netjes, zeker als je eigenlijk wel in kan denken dat het niet toegestaan is. Maar dat is geen reden om onzin en bangmakerij te gaan verkondigen op sites zoals deze. Dus daarom een min. Terug naar de hoofdvraag: de vraag is of er in de wet op toeslagen een bepaling staat waarin uitgesloten is dat onderhuur zonder toestemming in aanmerking komt voor huurtoeslag. Een snelle blik leert mij niet, maar informeer jezelf nog eens goed. (Er staat overigens wel een verwijzing naar onderhuur in, maar dat is alleen als jij de hoofdbewoner bent en je verhuurt een kamer aan iemand).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vergeet dat de woningbouwvereniging hoogstwaarschijnlijk bewust door de eerste huurder en waarschijnlijk ook door de onderhuurder is misleid om de onderhuurder aan een woning te helpen.
Er is dus gewoonweg sprake van fraude,niet meer en niet minder.
Ik kan mij niet voorstellen dat de woningbouwvereniging in dit soort gevallen de fraudeurs gaat belonen door de onderhuurder te laten zitten waar hij/zij zit.
Huurtoeslag in onderhuur is volgens mijn informatie niet mogelijk. En...de straf die dit gevalletje op zou kunnen leveren vloeit voort uit de frauduleuze handelingen.
Frauduleuze handelingen zijn voor zover ik weet,maar waarschijnlijk jij ook,altijd nog strafbaar voor de wet.
Een boete of een paar weken zitten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een rechtsgeldig huurcontract is een contract gemaakt door de woningcorporatie gericht aan de huurder ( in dit geval de vriend van vraagsteller. In haar geval voor aanvraag van subsidie geldt het contract "woningcorporatie versus vriend" dus niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat we dezelfde mening hebben wat betreft de onwenselijkheid van onderhuur, maar dat maakt het nog niet juridische fraude. Zelfs de uitspraak van de Hoge Raad (BM0989) waarbij een onderverhuurder de winst die zij door haar onderverhuur verdiende moest afdragen omzeilt het woord fraude. Met andere woorden: met de strafrechtelijke vervolging zal het wel loslopen. Wat is jouw informatie wat betreft het niet toekennen van huurtoeslag aan onderhuur? Daar gaat het in deze vraag immers om. Als we die informatie kunnen delen dan helpen we de vraagsteller daar ook mee!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dubossies: allereerst bestaat huursubsidie niet meer. Daarnaast heeft de vraagsteller (partij C) een overeenkomst met partij B. Partij B stelt een woning ter beschikking, partij C betaalt daarvoor huurpenningen. Partij C woont daadwerkelijk op dat adres. Dat kan geverifieerd worden door de gemeentelijke basisadministratie. Dan kan ik niet anders dan concluderen dat C bewoner is van de woning en dat hij recht heeft op huurtoeslag. Zonder in herhaling te willen vallen: als partij A er achter komt dat B niet meer in de woning woont, maar C, dan kan partij A het contract opzeggen met B. De wet geeft ook manieren voor voor partij A om partij C uit het huis te krijgen. Maar het feit dat het contract opgezegd kan worden, betekent ook dat er een rechtsgeldig contract moet zijn dat opgezegd kan worden. Dus tenzij de wet op huurtoeslag duidelijk aangeeft dat er geen huurtoeslag voor een onderhuurder zonder toestemming van de eigenaar is, heeft die persoon gewoon recht op huurtoeslag voor zolang het contract duurt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Niels, onderverhuur mag mits de onderverhuurder nog op dat adres woonachtig is, dat is hij niet meer dus is de onderverhuur in feite illegaal anders zou deze vraag niet gesteld worden. Vraagsteller staat bij woningcorporatie niet ingeschreven op dit adres dus de subsidie (of wat erop lijkt) kan ze naar fluiten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die vriend kan het krijgen maar die woont er praktisch gezien niet dus heeft er geen recht op, mocht hij het via een omweg toch krijgen en dat van haar huur aan hem aftrekken wordt er op deze manier grootschalig gefraudeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dubossies Het contract tussen B en C (zie uitleg over contractpartijen eerder) is toch echt een huurcontract, ook al had B dat niet mogen sluiten. Over de gevolgen als de eigenaar A er achter komt zijn we het grotendeels over eens (behalve de strafrechtelijke vervolging). Maar dat betekent niet dat er op dit moment geen geldig contract tussen B en C bestaat. Dit was anders geweest als de wet gesteld had dat zonder expliciete toestemming van een eigenaar onderhuurcontracten altijd nietig zijn, want dan is er geen geldig contract. Maar dat is niet gedaan. In de wet is het momenteel alleen een opzeggrond voor de relatie tussen A en B. Dus ik kan, in tegenstelling tot jij, niet anders concluderen dan dat de vraagsteller met zijn huidige contract wel degelijk huurtoeslag aan kan vragen. Ik volg overigens even niet met wat je bedoelt met die fraude met huurtoeslag. Het is namelijk niet zo dat de oorspronkelijke huurder (B) huurtoeslag kan krijgen, want hij woont namelijk niet op dat adres volgens de GBA, wat volgens artikel 9 van de wet op huurtoeslag een voorwaarde is. Huurtoeslag kan volgens artikel 7 lid twee ook maar aan één huurder toegekend worden, dus de dubbele huurtoeslag wordt via deze manier uitgesloten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraagsteller heeft geen contract, die vriend heeft een huurcontract op zijn naam staan en verhuurt het onder aan vraagsteller terwijl hij er zelf niet woont. Volgens mij volg jij het niet helemaal.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dubossies Als jij niet de moeite neemt om alle reacties door te lezen, dan heeft het geen zin om er verder op in te gaan. In ieder geval heeft de vraagsteller nu allebei onze visies, dus dan kan deze zelf beslissen wat er mee gedaan wordt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nielsx, Ik heb alle reacties doorgelezen maar ben het niet met je eens, dat is wat anders, ik lees wel maar jij kan kritiek op je antwoord slecht verdragen. Vraagsteller heeft geen huurcontract met de hoofdverhuurder (woniningbouwvereniging) en als die vriend geen bevoegdheid heeft contracten op te stelen voor die woning (die is immers zowel theoretisch als in de praktijk niet van hem), is het contract (als hij al weet hoe je die maakt) niet rechtsgeldig voor gebruik (met name voor het aanvragen van huurtoeslag cq subsidie).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dubossies. Er staat nergens in de wet op huurtoeslag dat het contract met de eigenaar van een pand moet zijn. Vanuit de wet op huurtoeslag zijn er dus geen bijzondere eisen aan de vorm van het contract. Dan komt het terug op contractrecht. Een huurcontract is een overeenkomst waarbij de verhuurder een woning levert waar de huurder tegen betaling in kan wonen. Aan beide eisen wordt in deze situatie voldaan. Stel nu even dat ik een huurcontract heb met iemand. Maar dan word ik eruit gezet door de eigenaar, want het blijkt dat degene van wie ik het huur eigenlijk helemaal niet mag doorverhuren. En ik maar denken dat hij de eigenaar was. Wat betekent dat dan voor mijn contract met mijn verhuurder? Dat is nog steeds geldig! Sterker nog, omdat ik nu niet meer in de woning kan blijven is hij in gebreke. Dat betekent dat hij ofwel gelijkwaardige woonruimte moet leveren, of ik kan het contract vanwege wanprestatie ontbinden en alle schade door het overhaast verhuizen vorderen. Wat is de les van dit verhaal? Dat er wel degelijk contracten gesloten kunnen worden tussen twee partijen, ook al kan een van de partijen niet leveren wat hij belooft. Ook beloof ik iets te verkopen wat niet van mij is, ook dan moet ik het leveren (tenzij de andere partij redelijkerwijs kan weten dat dit nooit geleverd kan worden). Het contract is op geen enkele manier niet rechtsgeldig.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Niels, ik ga ook even een verhaaltje vertellen. Ik (A) sta al 3 jaar ingeschreven bij een woningbouwvereniging (X). Prompt kan ik een huis kopen elders en besluit mijn plekje af te staan aan een vriend van mij (B) die nog niet ingeschreven stond en nog maar net in die woonplaats stond. Nu er een maandje later ineens aan mij een woning wordt aangeboden teken IK voor die woning zodat mijn vriend (B) deze kan krijgen. In feite heb ik mijn vriend voorgedrongen in de lange wachtrij van mensen die deze woning beter hadden kunnen gebruiken. Ik teken voor deze woning en laat mijn vriend er stiekem in wonen, ik betaal de woningbouwvereniging en mijn vriend betaald mij nadat ik een briefje gemaakt heb (zogenaamd contract....overgetypt van het contract tussen mij en de woningbouwvereniging). Nu blijkt dat mijn vriend huurtoeslag wil aanvragen bij de belastingdienst en laat het contract zien die ik voor hem gemaakt heb (een kopie maar dan tussen mij en mijn vriend). Op het contract staat nergens een logo van de woningbouwvereniging dus de belasting herkent dit contract niet want ik sta nergens bij de KvK ingeschreven als een eigenaar van deze woning dus als ik geen eigenaar ben hoe kan ik die woning dan verhuren?
Belastingdienst neemt contact op met de RECHTMATIGE EIGENAAR van die woning (de woningbouwvereniging) en nu blijkt dat ik de huurder ben en niet mijn vriend. Ik woon dus zogezegd op 2 adressen en volgens de gegevens van de woningbouwvereniging woont mijn vriend niet op dat adres. Waarom zou mijn vriend huurtoeslag krijgen voor een woning waar een ander officieel in hoort te wonen?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
B voldoet aan de voorwaarden van huurtoeslag. Zij huurt een woning, zij staat ingeschreven op dat adres in de GBA (en partij A niet), zij is de enige die huurtoeslag aanvraagt (partij A kan dat niet want die staat niet ingeschreven), zij betaalt elke maand de huur (zij kan de bankafschriften aan de belastingdienst overleggen) en zij voldoet aan de inkomenseisen. Ik herinner je eraan dat er in de wet op huurtoeslag nergens een verwijzing naar de eigenaar staat. Verder moet de Belastingdienst aannemen dat de GBA correct is, dus die zal aantonen dat B (en niet A) daadwerkelijk op dat adres woont en daar voor betaalt. Dus ook in het toekennen van huurtoeslag heeft de Belastingdienst niets met X te maken. Ik acht het zeer onwaarschijnlijke dat de Belastingdienst besluit contact op te nemen met partij X. Dat zou alleen kunnen zijn als zij twijfels hebben bij de hoogte van de huurprijs in het contract, of als zij een vermoeden hebben dat B er niet woont. En dan nog: in de door jouw geschetste situatie woont B gewoon op die locatie (en A niet), en dan voldoet zij aan de voorwaarden. Het lijkt me voor de Belastingdienst geen formele reden om de huurtoeslag af te wijzen, het is voor partij X natuurlijk wel een reden om het contract met A te ontbinden en te proberen B zo snel mogelijk het huis uit te krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Niels, zij betaald huur aan iemand die geen eigenaar is van die woning, haar vriend. Haar vriend heeft die woning niet gekocht, hij betaald die huur aan de woningbouwvereniging die wettelijk gezien de eigenaar is en zij betaald hem terug. Hij woont er niet en is er geen eigenaar van, hij is volgens de woningbouwvereniging de huurder en volgens hun gegevens woont HIJ daar en niet zij.
Wat is bij jou GBA? Als zij de bankafschriften aan de belastingdienst laat zien dat zij huur betaald aan iemand die er geen eigenaar van is maar daar volgens de paktijk ook niet woont kan ze die huurtoeslag wel helemaal vergeten, want dan gaan ze juist controleren want volgens de gegevens van de belasting is die vriend helemaal geen eigenaar van die woning, heeft dus geen recht op huur van haar, hij loopt zelfs nog meer risico want hij dient die inkomsten dan op te geven bij de belastingdienst en dat is dus ook weer de vraag: "Doet hij dat als extra inkomsten"? Ze kunnen beter geen slapende honden wakker maken, dus geen huurtoeslag aanvragen.,
Ja, als bewoner kun jij die huurtoeslag gewoon aanvragen, tenslotte sta jij op dat adres ingeschreven.
en de belastingdienst koppelt niet met de woningstichting, ze gaat uit van de door jou verstrekte gegevens.

deze link even goed doorlezen.
kun je meteen even kijken of je voor huurtoeslag in aanmerking komt

http://www.toeslagen.nl/particulier/huurtoeslag.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou als ik jou was @Kvz123 toch maar eens de sites van woningbouwvereniging nakijken of je informatie kan vinden over onderverhuur. Je zou (om het zeker te weten) anoniem de woningbouwvereniging kunnen bellen met deze vraag, of de belastingdienst deze vraag anoniem voorleggen. Dan voorkom je eventuele problemen met alle gevolgen van dien, en anders weet je 100% zeker dat je geen problemen krijgt (waar ik vrijwel 100% wel van overtuigd ben.)
Als jij bij de gemeente staat ingeschreven op dit adres zal jij dit adres bij de belastingdienst opgegeven hebben. De belastingdienst gaat ervanuit dat jij daar legaal woont dus zal er geen probleem zijn.
Maar jij vraagt huursubsidie aan dus zal jij een huurovereenkomst moeten tonen en helaas staat die overeenkomst op naam van je vriend en niet op jouw naam. De belastingdienst zal dan waarschijnlijk ter controle de woningcorporatie benaderen die jouw naam helemaal niet herkent. In dat geval is de kans dat jij in de problemen komt heel groot.

Onderverhuur kan toegestaan zijn mits de hoofdhuurder (jouw vriend) op dat adres woonachtig is. Helaas woont hij zelf niet in dat huis dus is deze onderverhuur illegaal. Als je verstandig bent kan je dus beter een andere woning zoeken (een voor jou betaalbare woning) en deze woning verlaten, dan zal alleen jouw vriend de huur op moeten zeggen, dit is de enige manier om problemen te voorkomen.

Hier een link over illegale onderverhuur, misschien heb je er iets aan.

http://www.gmw.nl/weblog/illegale-onderverhuur-komt-duur-te-staan.html