Is het mogelijk om te vliegen binnen de EU met een belastingschuld?

Ik heb een belastingschuld van ongeveer 5000 euro. Ik heb hier een betalingsherinnering voor gehad. Op dit moment ben ik bezig bij de bank een lening af te sluiten om de Belastingdienst af te betalen. Maar ik vlieg donderdag voor mijn werk (ik betaal dus niets) naar Duitsland. Dit doe ik vanaf Schiphol. Is het mogelijk dat ik op Schiphol wordt aangehouden? Ook al vlieg ik van en naar een land binnen de EU? Zijn er Douane controles voor EU landen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.8K

Antwoorden (3)

Zolang er nog geen deurwaarder aan de deur is geweest, zou ik me nergens zorgen over maken. Ook om het bedrag van 5000 euro is het niet iets waarvoor de Belastingdienst alle zeilen gaat bijzetten om jou te laten arresteren bij de douane. Bovendien worden schulden binnen de EU niet kwijtgescholden, ook al zou je je in Duitsland vestigen, dan krijg je op den duur wellicht een Duits incassobureau/deurwaarder aan de deur.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Douane is een onderdeel van de belastingdienst. Staandehouding en in gijzeling nemen is dus niet zo moeilijk als jij doet voorkomen.
Als je reist binnen de de zogenaamde Schengenlanden wordt er door de douane slecht sporadisch en steekproefsgewijs gecontroleerd.

Een aanhouding zal ook dan niet van toepassing zijn, pas als je buiten het Schengengebied wilt gaan kan er een uitreisverbod komen tot dat de schuld voldaan is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleine tip: kijk ook eens bij je gemeente of je in aanmerking kunt komen voor schuldhulp. Dit is aanmerkelijk voordeliger dan wanneer je een lening bij de bank af moet sluiten. Ook rechstreeks met de belastingdienst contact opnemen om een schuldtraject in te gaan is wellicht mogelijk. Mijn mening is: een commerciële lening (bijv. bij de bank) is een laatste redmiddel.