wie bepaald bij de belastingen de hoogte van ziektekosten teruggaaf?

vorig jaar kon ik nog voor galactosemie vast bedrag aftrekken van 850 euro,nu staat er maar 50 euro aftrek.terwijl galactosemie een stofwisselingziekte is waarbij dieet op doktersvoorschrift (lactose vrij) strikt gehouden dient te worden. ook is hij geestelijk achter en heb ook extra kosten daardoor.
Nu is het dieet koemelkallergie (wat zelfde dieet is)) nog wel 100 euro aftrekbaar . dit is echt onbegrijpelijk en zou wel willen weten wie dit verzonnen heeft (is vast geen dokter die dat bepaald)

Toegevoegd na 5 minuten:
voor die 50 euro kan ik 31 pakken sojamelk per jaar voor kopen ,per jaar is dat nog geen 1 pak per week en dan heb ik het alleen over zijn melkvervanger!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Dat zijn regeltjes die in ' den Haag' bedacht worden. In dit geval waarschijnlijk een ambtenaar bij het ministerie van volksgezondheid die dit als bezuiniging heeft bedacht, dit doorgeeft aan de minister en de kamer die het aanneemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat bepaald de regering via wet en regelgeving gezamenlijk met een meerderheid van de tweede kamer (minimaal 76 leden van de 150 leden).Maar even terug komend op de ziektekosten aftrek post (lactose vrij).Op dit specifieke onderdeel staat een vaste aftrek van
Lactosebeperkt/lactosevrij € 150 (zie link).Let ook op Overzicht ziektekosten In onderstaande tabel vindt u een overzicht van alle ziektekosten. Hierbij is aangegeven of de kosten aftrekbaar zijn of niet.(zie link 2),Hulpmiddelen (zie link 3).
Aftrekbare specifieke zorgkosten

U mag uitgaven aftrekken voor:

genees- en heelkundige hulp
voorgeschreven medicijnen
hulpmiddelen zoals steunzolen of een rolstoel
vervoer zoals reiskosten naar een huisarts of ziekenhuis
een dieet
extra gezinshulp
extra kleding en beddengoed
reiskosten ziekenbezoek,(link 4)
Om kort te gaan de regering en parlement beslissen dit en de belastingdienst voert het uit.
groet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bekend probleem.aansluiten bij patientenorganisatie die zich door bundeling krachten probeert sterk te maken voor verandering/begrip.sommige ziektekostenverzekeringen vergoeden (deels)dit lidmaatschap.er zijn trouwens dieten die ipv via belasting via ziektekostenverzekering vergoed worden.daarvoor is hetnodig dat uw huisarts een formulier download en invult

overigens wordt het tijd dat de regering vergoed naar symptoom/oplossing na bewezen ziekte ipv ziektenamen omdat den haag van heel veel ziektes geen weet heeft,de medische wetenschap gaat heel snel.veel ziektes die vroeger psychisch afgedaan werden,als gezeur of vermoeidheid als depri blijken met stofwisseling te maken te hebben.zelfs agressie heeft in bepaalde gevallen met de stofwisseling te maken.een heel interessante tak van de wetenschapdie veel zou kunnen bijdragen als die goed erkent werd,de resultaten van dieten zijn vaak zo verbluffend dat opnames vaak niet meer nodig zijn.dus twee aspecten die zeer kostenbesparend zouden kunnen werken zijn patienten verenigingen(waar veel kennis schuilt door samenwerking en ervaring en stofwisselingsonderzoek