Maquettekosten terug van de Belastingdienst; is dat mogelijk?

Hallo,

Ik volg momenteel de opleiding Bouwkunde en voor deze opleiding moet ik regelmatig maquettes maken. Echter, maquette materialen zijn erg duur en de kosten rijzen inmiddels de pan uit. Voor de zekerheid bewaar ik alle bonnetjes.
Mijn vraag: is het mogelijk om een deel van deze kosten terug te krijgen van de Belastingdienst? Zo ja, hoe?

PS: ik heb geen (bij)baan.

Groeten, hedehodo

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Scholingskosten zijn aftrekbaar als de opleiding die gevolgd wordt nodig is voor het huidige beroep of een toekomstig beroep. De studie moet als doel hebben een maatschappelijke positie in financieel-economisch opzicht te verwerven of deze positie te verbeteren.

Wat dat betreft zit het wel goed met de aftrekbaarheid van uw studiekosten (mits niet vergoed) Ook materiaalkosten kunnen in aanmerking worden genomen,zoals studieboeken, studiemateriaal.

Er is echter 1 maar: valt u onder de wet studiefinanciering, dan wordt er anders gerekend. U heeft dan te maken met het zogenaamde normbedrag. Dit is een vaststaand bedrag voor HBO/WO en MBO iets afwijkend van elkaar. Normbedrag minus studiefinanciering (minus drempel van € 500): als er dan nog een bedrag 'boven de streep' overblijft, heeft u een aftrekpost.

Dan is er nog 1 maar: als u geen inkomen heeft, krijgt u geen belasting terug. Er is immers niets betaald. Deze aftrekpost wordt dan doorgeschoven naar een volgend jaar. Een jaar dat u wel inkomen gaat verwerven.
fisbel
12 jaar geleden
Ik heb zelf Bouwkunde gedaan in Delft en weet dat het maken van maquettes een kostbare zaak is. (Heb ook nooit begrepen waarom iemand die Engels doet, en alleen wat boeken nodig heeft, evenveel stufi kreeg als een bouwko, destijds opgezadeld met aanschaf tekentafel, dure tekenspullen en maquettemateriaal en niet te vergeten fotokosten).

Helaas, aangezien je geen werk hebt, en dus ook geen relatie hebt met de Belastingdienst, kun je ook niets terugvorderen. (ze zijn niet Sinterklaas).

Het gunstigste voor jou zou zijn als je een baan neemt, voor zeg 2 uur/dag (schoonmaken oid) en dan met een T-biljet al je gemaakte kosten aan maquettes terugvordert. Wellicht hou je er sec meer over aan geworven loonkosten (zelf even de juiste verhouding uitrekenen).

Echter zonder (bij)baan maak je geen schijn van kans.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Een kleine baan of vakantiewerk kan ook weer 'dodelijk' zijn voor de aftrekpost. Hedehodo maakt en betaalt de kosten nu. Aftrekbaar zijn de studiekosten dus uitsluitend in het jaar 2011. Stel jaarinkomen op € 1000. Of: meer tot ruim € 6000. Door de heffingskortingen is de te betalen belsting over dit inkomen € 0. Als er belasting is betaald, krijg je dit bedrag terug door simpel aangifte te doen. Als Hedehodo studiekosten heeft gemaakt bijv. € 1500 is € 1000 het aftrekbare bedrag. Zijn inkomen komt dan uit op € 0. (1000 inkomen minus 1000 aftrekpost) Er schuift niets door. Als er geen inkomen is, schuift de aftrekpost wel door naar een volgend jaar. Er is dan een negatief inkomen: - € 1000.
Stel inkomen volgend jaar: € 21.000 Belastbaar is dan € 20.000. De aftrekpost van € 1000 wordt alsnog verzilverrd. NB: als het inkomen in een volgend jaar op € 6000 uitkomt (of wat minder) schiet je er weer niks mee op. Of je inkomen € 6000 is of € 5000 (6000 minus negatief inkomen ad. 1000) maakt niet uit; de te betalen belasting is sowieso € 0. Maar allereerste vraag blijft: valt Hedehodo onder de wet van de studiefinanciering? Dan maken de materiaalkosten in bijna alle studie-situaties geen onderdeel uit van de hoogte van de mogelijke aftrekpost. Zie IB-programma: studiekosten MET studiefinanciering
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Hedehodo: beter naar fisbel luisteren, ik ben geen fiscalist. Hoedanook, je materiaalkosten aftrekken van de Belasting lijkt in geen enkel geval gunstig of realistisch.