Hoe werken de belastingschijven?

Je betaald toch per schijf belasting? Dus tot 18.218 33,45, over de volgende schijf 41,95%.
Dus als je 20000 verdiend betaal je over 20000-18218 41,95% en niet over het gehele bedrag?
http://belastingdienst.nl/particulier/aangifte2010/boxen_tarieven/boxen_tarieven-04.html

Anders zou je als je 18219 verdiend veel minder overhouden netto, door die ene euro meer….....toch?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

ja dat zie je goed. het volgende tarief geldt alleen over het deel van de inkomsten wat boven de vorige schijf uitkomt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
duidelijk
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weten jullie misschien ook hoe het zit als je uit freelance werk bruto bijverdiensten hebt?
Het gaat eigenlijk om het verzamelinkomen oftewel belastbaar inkomen.Dus min aftrekposten.
Box 1: Belastbaar inkomen uit werk en woning
De inkomsten uit box 1 worden opgeteld:

Loon uit dienstverband
Winst uit onderneming
Inkomen uit overige werkzaamheden
Inkomen uit sociale uitkeringen/pensioen
Inkomen uit lijfrente
Inkomen uit alimentatie
Eigenwoningforfait

Aftrekposten box 1

Hypotheekrente (geen consumptief krediet)
ondernemersaftrek
werknemersaftrek
uitgaven voor inkomensvoorzieningen
betaalde alimentatie
overige persoonsgebonden aftrek
Het saldo van de inkomsten min de aftrekposten is het belastbaar inkomen uit box 1. Vervolgens kunt u aan de hand van de belastingschijven bepalen in welk belastingtarief u valt.
groet

Toegevoegd na 2 minuten:
En inderdaad wat boven box 1 komt word belast als box2 etc. Helemaal correct meneer/mevrouw.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
trycosio: Box 1, 2, of 3 is hier de verkeerde term.
Box 3 betreft het vermogen. Niet het inkomen.
U bedoelt: belastingschijf 1, 2 enzovoort
fisbel
12 jaar geleden
Samenvattend:
Box 1: inkomsten / uitkeringen:
belastingpercentages / schijventarief resp. 33%, 41,95%, 42%, 52% (jaar 2011 - leeftijd tot 65 jaar)
Box 2 - inkomen uit aanmerkelijk belang / vast belastingpercentage van 25%.
Box 3 - 30% (van 4%) over het fictieve inkomen -vermogen
Je betaalt per schijfinkomen het daarvoor vastgestelde percentage. Dus niet het hoogste percentage over het hele inkomen.