Ik wil schoenen uit het buitenland via internet bestellen, nu hoorde ik dat je soms invoerrechten moet betalen, weet iemand hiervan de regels?

Hoe wat en wanneer moet je die rechten betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
uit welk land?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
geen idee, engelstalige site
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
je zult toch wel de adresgegevens van het bedrijf weten alvorens je er iets besteld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
www.shoes-room.com

Antwoorden (3)

Invoerrechten

Die partij laptops uit Amerika leek zo’n goede aanbieding. Maar toen ze werden bezorgd, moest u ineens allerlei extra kosten betalen. Als u goederen koopt van buiten de EU, krijgt u namelijk te maken met bijvoorbeeld invoerrechten (douanerechten). Dit is een soort belasting die u betaalt als u goederen in de EU invoert.

Hoe berekent u de invoerrechten?

Betaalt u invoerrechten over de prijs van de laptop uit Amerika? Of over het totaalbedrag inclusief verzendkosten? De Douane gaat uit van de douanewaarde van een product. Dit is een optelsom van:
aankoopprijs;
verzendkosten;
verzekeringspremie tot aan de grens van Nederland.

Hoogte van invoerrechten

Het percentage invoerrechten dat u betaalt, kan oplopen tot 12%. Hoeveel invoerrechten u moet betalen, hangt af van de Taric-code (goederencode) van het product en het land waar de goederen vandaan komen. Importeert u goederen uit een ander EU-land naar Nederland? Dan hoeft u geen invoerrechten te betalen.

Taric-code

Op de website van de Douane vindt u het overzicht met goederencodes en bijbehorende heffingen. Om er zeker van te zijn dat producten die u invoert de juiste goederencode hebben (en u dus de juiste heffingen betaalt), kunt u de Douane vragen om een bindende tariefinlichting (BTI). Doe deze BTI-aanvraag voordat u de goederen laat verzenden.

Vrijstelling van invoerrechten

Soms hoeft u minder of helemaal geen invoerrechten te betalen, namelijk als:
uw product uit een ander EU-land komt;
uw product vervaardigd is in een land waarmee de EU een handelsakkoord heeft en u daar een oorsprongsformulier (zoals formulier EUR-1 of EUR-MED of Form A) voor heeft;
u een grondstof of halffabrikaat invoert waaraan een tekort bestaat in de EU. Dan geldt een tariefcontingent of tariefschorsing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je de schoenen van buiten de EU importeert dan moet je moet invoerrechten én BTW betalen.

De hoogte van het tarief over schoenen hangt af van het type: vooral voor textiel (en schoenen) is er een weerwar van categorieën en uitzonderingen. Zie de bron voor de site van de douane. Jij moet bij hoofdstuk XII zijn. En vanuit daar bepalen wat voor soort schoenen het zijn.

Verder wordt er 19% BTW gerekend over het totaalbedrag, dus de waarde van de schoenen plus de leveringskosten.

Tot slot zal het bedrijf dat de goederen aflevert ook administratiekosten rekenen voor het regelen van de invoer. Recentelijk heb ik iets meer dan een tientje aan FedEx betaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en dat kan behoorlijk oplopen, de invoerrechten.
Bij spullen van buiten de EU betaal je inderdaad invoerrechten en BTW over de waarde van de goederen EN de verzendkosten.
Soms heb je geluk en fiets je er door (eigenlijk hoor je ze dan zelf aan te geven, maar dat is niet gebruikelijk ;-)).

Het kan om stevige bedragen gaan : Stel je koopt in het buitenland een jurkje van 25 dollar dat hier 50 euro kost.
Het kost echter ook 20 dollar om het op te sturen. Totaal 45 dollar ; dertig euro; Koopje, alsnog.
Maar dan komt er dus 20 % BTW over dat grapje heen (zit je al op 36 euro) PLUS gemiddeld een kleine 25 euro in douanekosten / inklaringskosten. Zit je opeens op ruim 60 euro ; dan is de lol er wel vanaf.

Eigenlijk MOET je die invoerrechten en BTW dus ALTIJD betalen als je BUITEN de EU iets koopt., (VS, China, Australie, Japan etc. ) De kans dat je er door glipt is aanwezig, maar het is wel een soort loterij, en je zult niet de eerste zijn die voor een onaangename verrassing komt te staan. Met die 20 % BTW plus 25 euro inklaringskosten zul je dus altijd rekening moeten houden.

Toegevoegd na 1 minuut:
p.s. die 25 euro invoerrechten is GEMIDDELD en ook een percentage, afhankelijk van het type goederen. Dat kan een keer een tientje zijn, maar ook zomaar 300(!!) euro (al heb ik dat laatste nog maar één keer meegemaakt).