Verlopige aanslag 2007 is niet correct ingevuld, krijg ik nu een boete of niet?

Ik heb voor de verlopige aanslag 2007 mijn volledige studiekosten aangeven (aftrekpost -> studie), nu is mijn teruggaaf (ontvangen bedrag) veel hoger. Ik heb inmiddels mijn def. aanslag 2006 en 2008 ontvangen maar geen 2007.
Kan ik eventueel een correctie indienen, of krijg ik nu een boete?
(overigens kreeg ik van een medestudie genoot te horen dat je studiekosten ook terug kan vragen).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zal het zo even voor je vragen aan iemand die bij de Belastingdienst werkt. Die weet het goede antwoord wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
dank je

Het beste antwoord

Nou, ik heb het gevraagd en het antwoord is als volgt (af en toe een beetje ambtelijke taal, maar ja, daar is die persoon nu eenmaal aan gewend):
"De te hoge voorlopige teruggave wordt verrekend met de vaststelling van de definitieve aanslag. Dit kost je geen boete, maar extra heffingsrente. Wordt berekend vanaf medio 2007 tot datum aanslag. Het is wel vreemd dat de aangifte 2008 geregeld, voordat die van 2007 vastgesteld is. Normaal gaat het jaar voor jaar, op volgorde.

Je kan ook ter correctie een aanvulling indienen met de juiste gegevens. Dan krijg je een nadere voorlopige aanslag en bespaar je een deel van de heffingsrente.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je doet geen aangifte voor een voorlopige aanslag, je doet alleen maar aangifte inkomstenbelasting. De belastingaanslag is voorlopig, totdat alles definitief is onderzocht en een definitieve aanslag is vastgesteld.
Als je weet dat je een foute aangifte hebt gedaan, kun je een correctie indienen en aangeven dat je inziet dat je het verkeerd hebt gedaan. Als de belastingdienst er achter komt dat je een foute aangifte hebt gedaan, kan dat inderdaad op een boete uitkomen.
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gebeurt zelden of nooit. Dan moet er echt sprake zijn van bewuste misleiding, niet een vergissing, zoals bij de meeste particulieren het geval is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Esme heeft gelijk. Ik heb mij ook eens vergist. De belastingdienst meldde mij toen dat ze mijn aangifte hadden gecorrigeerd, en dat ik kon protesteren als ik het er niet mee eens was. Je krijgt pas een boete als er opzet in het spel is, of als er een flink vermoeden van opzet is.
dat klopt,maar dat is voor iedere student anders.ligt ook aan je opleiding namelijk.wat betreft 2007,lijkt het mij verstandig om even een afspraak te maken om het samen met een medewerker van de belastingdienst het te bekijken,heb je het geld al gekregen?zoja maak het dan niet op,want een boete zal het niet zijn maar je zult het verschil wel moeten terug betalen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Technisch gezien heeft de Belastingdienst 3 jaar de tijd voor een definitieve aanslag. Dus het feit dat je nog geen definitieve aanslag 2007 hebt duid er hooguit op dat ze er nog niet helemaal uit zijn, of dat ze er nog niet aan toe gekomen zijn. Geen reden om je druk te maken. Hooguit dat je een bedrag moet terug betalen. Maar hier zit in beginsel geen boete op. Wel als je dit bedrag niet terug betaald dan komen de boetes vanzelf...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1. Dit is een correct antwoord
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
alleen is het terugbetaalt met een "t".
Maar dat is slechts een detail :-)