Huis van mijn vader gekocht met vruchtgebruik en volgens de normale weg/belasting enz. Zijn mijn vader en ik te zakelijk geweest?

Volgens mijn broers zijn mijn vader en ik te zakelijk geweest. In goed overleg, allebei een goed gevoel maar nu hebben we strijd. De broers hadden geen behoefte het huis te kopen met vruchtgebruik maar vinden dat ik mijn vader onder tafel meer had kunnen geven. Buiten de belasting om.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je strijd met je vader?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee met de broers. Mijn vader en ik hebben het goed samen. Mijn gevoel zegt dat het om de erfenis gaat maar dat ontkennen ze stellig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
natuurlijk ontkennen ze dat... dat zullen ze nooit toegeven. Maar waar het ze ook om gaat, ga jezelf niet rot voelen. niet nodig!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, als jij je vader meer had gegeven viel er straks voor hen meer te erven......dus die ellende begint NOU al. Ik wens je heel, heel veel sterkte.

Het beste antwoord

Wat ik uit je verhaal op maak is dat je alles formeel via de juiste wegen hebt afgerond. En dat je broers nu vinden dat je best wel wat meer had kunnen geven buiten deze formele wegen om...

Tja...

Dan hebben zij een probleem lijkt me als jij en je vader dit met een goed gevoel hebben gedaan...

Maar stel dat je volgens de officiële wegen een ton hebt betaald voor het huis, terwijl het anderhalve ton waard zou zijn. Dan geef je, je vader cash 50.000 euro. En dan. Had je vader dan bijv. op de Kaaimaneilanden een rekening moeten openenen om die 50.000 euro dan even veilig weg te zetten. Zodat de Belastingdienst er niet achter komt...

En zelfs al had je die 50.000 euro op je rekening gehad. Hoe wantrouwig denk je dat de Belastingdienst word bij een ongebruikelijke transactie. En zeer zeker als dit het punt is, waarop de bank dit al 4 keer eerder had moeten melden dat het een ongebruikelijke transactie is. Laat staan dat er geen nieuw kenteken, of iets dergelijks op naam komt...

En daarbij komt dat er echt wel een alarmbel gaat rinkelen bij de Belastingdienst als je een aantal keer dicht bij die grens van ongebruikelijke transactie komt...

M.i. heb je gewoon goed gehandeld...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog bedankt voor je reactie. Gefeliciteerd 10 punten groetjes Lora

Andere antwoorden (4)

Als jullie er beide er een goed gevoel over hebben hebben jullie het meer dan prima geregeld. Voel je niet schuldig, daar is absoluut geen reden toe!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zij hadden geen interesse, dus bleef over een zaak tussen jou en je vader.
je broers kunnen wel zoveel vinden, maar het gaat ze gewoon niet aan.
sterkte, akelig als er strijd is in de familie.
14 jaar geleden
Wat jij beschrijft is een gevoel van jalouzie. Jij hebt naar eer en geweten gehandeld, en je vader heeft er ook een goed gevoel bij. Maar nu zijn je broers jaloers dat je dit zo hebt gedaan omdat ze zien dat het een voor jou gunstige deal was.

Ik zou het goed met ze uitpraten, met je vader erbij. Uitleggen dat dit helemaal zo naar eer en geweten is gedaan en dat als zij het beter hadden willen doen, ze dat dan ook maar hadden moeten doen.

Ik denk dat jullie goed hebben gehandeld, er bestaat niet zoiets als 'een vriendenprijs' of een 'familieprijs'. Gaat het om zulke zaken, dan is alleen een zakelijke nette transactie de correcte wijze.
14 jaar geleden
Weet je wat de pest is, je doet het nooit goed. Had je het anders gedaan (meer onder de tafel) hadden ze mischien weer gewild dat je het "zakelijker"had gedaan. Kortom hebben jij en je vader er een goed gevoel over, laat het zo.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad. Wat je in dit soort gevallen ook doet het is nooit goed. Of het is teveel of het is te weinig. Waarschijnlijk is er jaloezie in het spel (zoals itsme al opmerkte). +1 (en itsme ook).