Hoe wordt zorgtoeslag berekend?

Sinds dit jaar werk ik fulltime (36 uur) en voorheen was ik student.
Op dit moment ontvang ik €70,- zorgtoeslag per maand.
Onlangs heb ik mij laten vertellen dat ik moet opletten of ik wel recht heb op zoveel zorgtoeslag omdat ik geen student meer ben.
Ik heb via internet geprobeerd uit te rekenen op hoeveel zorgtoeslag ik recht heb maar er werden mij allemaal dingen gevraagd als toetsinginkomen of belastbaar inkomen en dat zegt mij allemaal niets.

Ik hoopte ook dat het iets simpeler kon worden uitgelegd.
Aangezien ik niet achteraf een rekening wil van u heeft teveel ontvangen!

Op dit moment ben ik thuiswonend.
Ik verdien per maand bruto (uitgaande van 4 weken) €1700,-

Hoop dat iemand mij hiermee verder kan helpen!

Groetjes

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

De gevraagde gegevens (zoals belastbaar inkomen) haal je van je jaaropgaaf. Dit is een strookje met informatie die je jaarlijks van je werkgever ontvangt. Omdat jij net pas in dienst bent, zul je die nog niet ontvangen hebben.
Ik zou als ik jou was je zorgtoeslag elke maand opzij zetten, dus niet uitgeven. Zodra je je jaaropgaaf ontvangt, geef je je juiste inkomensgegevens op. Moet je alles of een groot deel terug betalen, dan heb je dat geld gewoon.
Ik ben in het verleden niet zo slim geweest, en heb tot twee keer toe zo'n €300 mogen lappen.

Om nu toch een indicatie te krijgen: doe €1700x13 en hou dat aan als toetsinginkomen, dan zit je wel redelijk goed (tenzij je nog meer inkomstenbronnen hebt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
om bovenstaande compleet te maken hier de link:

http://www.toeslagen.nl/reken/toeslagen/hoeveel.html

Toegevoegd na 12 minuten:
ik heb die 1700 bruto aangehouden en dan krijg je nu misschien iets teveel (in de orde van 10 EUR) aan zorgtoeslag. dus houdt een beetje rekening met een mogelijke terugbetaling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als u vakantiegeld krijgt, komt dit bovenop uw jaarinkomen. Uit uw informatie is niet goed te herleiden of u per 4 weken of per maand wordt uitbetaald.

Uitgaande van (€ 1700 x 13 perioden van 4 weken) vermenigvuldig je dit bedrag met 1,08 maw er komt 8% vakantiegeld bij. Uitkomst: circa € 23.868
Als er geen aftrekposten zijn is is dit uw belastbaar inkomen / toetsingsinkomen. Op grond van dit inkomen krijgt u € 53 zorgtoeslag per maand.

NB: De inkomenswijziging kunt u sinds enige tijd mondeling doorgeven via de Belastingtelefoon.
Via de link van www.toeslagen (zie hierboven) kunt u zelf de proefberekening maken.
fisbel