Moet er belasting worden betaald over elk aandeel dat men verkoopt of koopt?

Ik heb helemaal geen verstand van beurzen en aandelen, maar ik neem aan dat er over de winst belasting betaald moet worden. Maar net als bij elk product moet er inkoop en verkoop belasting worden betaald. Geldt dit óók voor aandelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2K

Het beste antwoord

Ik kan je een antwoord geven dat geldig is voor Nederlanders. Als jij een Belg bent, geldt het onderstaande misschien niet voor jou.

--

Je hoeft geen belasting te betalen wanneer je aandelen koopt of verkoopt. Ook over de winst betaal je geen belasting.

(Soms lees je op aandelensites dat je rekening moet houden met belastingconsequenties - dat zijn dan meestal Amerikaanse aandelensites. In Amerika zijn de belastingregels heel anders dan hier.)

Wel moet je op de jaarovergang de totale waarde van je aandelenbezit bepalen. Die waarde moet je meetellen bij het bepalen van jouw totale vermogen. Over dat vermogen moet je, als je boven de vrije voet uitkomt, vermogensrendementsheffing betalen.

Toegevoegd na 2 minuten:

Wel moet je aankoop- en verkoopkosten betalen wanneer je in aandelen handelt. Dat zijn echter kosten die jouw tussenpersoon (bank) jou in rekening brengt. Dat zijn dus kosten, het is geen belasting.

Sommige tussenpersonen rekenen daarnaast nog bewaarloon, soms rekeningkosten genoemd. Ook dat zijn kosten, dus geen belasting.

Voor de belasting telt ALLEEN de waarde op de jaarovergang, voor het bepalen van de vermogensrendementsheffing. Wat dat betreft verschillen aandelen dus niet van spaargeld op een spaarrekening, geld op een betaalrekening, of geld onder je matras.

12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Dat valt wel mee, hoor. Je loopt wel risico met beleggingen, zoals de afgelopen tijd overduidelijk is geworden. Je kunt ook zeggen dat een spaarrekening een paradijs is voor rijkelui, omdat je daar ook geen belasting hoeft te betalen op je inleg, je opname, en de verkregen rente ("winst").
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarentegen betaal je wel 30 % belasting over de rente/dividend, dat forfaitair (fictief) gesteld is op 4 %.
Winsten en verliezen, koerssttijgingen en koersverliezen tellen niet mee.
Cryofiel
12 jaar geleden
Oh ja, dat klopt: dividend is wel belast. Maar daar is dan ook weer iets voor dat je die dividendbelasting terug kunt krijgen, zoiets? Hier weet ik te weinig vanaf.

Andere antwoorden (1)

Gevonden op internet: In Belgie betaal je 0,17% beursbelasting met een maximum van € 500 per transactie.