Hoe bereken je de hypotheekrente aftrek?

Hoe bereken je de hypotheekrente aftrek. En dan bedoel ik niet via een programma online maar echt een formule/uitleg.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Antwoorden (3)

De aftrekpost van het jaar is het saldo van de bijtelling eigen huis minus de betaalde kosten van de schuld eigen huis.
Hoeveel dat aan belasting scheelt is afhankelijk van je overige belastbare inkomen.
Je kunt e.e.a. zelf bekijken als je een inkomstenbelasting aangifte downloadt van/bij de Belastingdienst.

Toegevoegd na 17 minuten:
De bijtelling eigen huis wordt door onze Belastingdienst "eigenwoningforfait" genoemd.

Behalve de rente voor een hypothecaire lening besteed aan de eigen woning kun je ook de betaalde rente en kosten van andere leningen aftrekken als het daarmee verkregen geld is geïnvesteerd in de eigen woning.

De rente van leningen voor de aanschaf van auto of boot is niet aftrekbaar, ook niet als het van een hypotheek is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die had je net ook al gesteld, en net toen ik submitte de vraag verwijdert?

Effectief: Kijk in welke belastingschaasl het bovenste deel van je bruto inkomen valt. Is dit bv 42%, dan krijg je grofweg 42% van de betaalde rente terug.

Wat er gebeurt:
Je bruto inkomen wordt vermindert met je betaalde rente. Het nieuwe inkomen wordt nu gebruikt om je inkomsten belasting mee te berekenen. Het verschil tussen betaalde inkomensten belasting (Dus zonder aftrek) en wat je had moeten betalen krijg je terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Formule: EWF minus betaaldo hypotheekrente = saldo inkomsten werk en aftrekposten eigenwoning.

Voorbeeld: de WOZ-waarde van de eigen woning is € 200.000. Het Eigen Woning Forfait is 0,55%, dus € 1100.
Dit bedrag wordt met de betaalde hypotheekrente verminderd, bijvoorbeeld: € 11.100. Aftrekbaar: € 1100 minus € 11.100 is € 10.000.
In schijf 3 betekent dit een teruggave van € 4200 (42%)

Tot zover is de teruggaaf niet zo moeilijk uit te rekenen. Lastiger wordt het als er overwaarde is. Dan krijgt men te maken met de bijleenregeling en is het te adviseren een hypotheeksplitsing te (laten) maken: welk deel van de hypotheek is aftrekbaar en welk deel niet.

Ook als de hypotheek overgesloten wordt, is lang niet altijd de volledige hypothecaire schuld aftrekbaar. De rente over het consumptieve deel van de hypotheek is niet aftrekbaar. Hier wees hajete in zijn/haar antwoord al op.
fisbel