Moet je een m biljet invullen in jaren na immigratie?

Terwijl er dat eerste jaren geen aangifte is gedaan en ook geen uitnodiging gehad hiervoor.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (2)

Een m formulier is voor als je een deel van het jaar in Nederland hebt gewoond.
Daarna wordt je gewoon een Nederlander .

Dat je geen uitnodiging krijgt zegt niet zoveel, maar vaak houdt het in dat je geld terug kan krijgen.
Als de belastingdienst denkt dat je moet betalen, dan krijg je de uitnodiging vanzelf.

Dus (laten) uitrekenen wat voor jullie het voordeligste is.
Als je moet betalen, niks doen. Eventueel het geld opzei zetten op een spaarrekening.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3 jaar geleden had je een m-formulier kunnen gebruiken,
ondertussen kan je af met de normale formulieren. (of digitaal, dat is nog makkelijker) Maar door je vorige vraag denk ik dat je toch wel dat m-formulier nodig zou kunnen hebben. (want vorige jaar toch ook weer een gedeelte in Nederland geweest) Ik zou beide formulieren invullen en dan kijken wat het verschil is. Met verschil, bedoel ik dan puur het verschil in formulieren, meestal lijken ze sterk op elkaar. Ik raad altijd aan om het (gedeeltelijk) zelf te doen, omdat je zelf de meeste informatie hebt, maar het laten doen, of er alleen nog een keer naar laten kijken kan leuk uitpakken.
Omdat de heffingskortingen voor een heel jaar gelden, is er grote kans dat via de M-aangifte er belastingteruggave mogelijk is. Dat geldt voor het jaar van emigratie, maar ook voor het jaar van immigratie. Helaas is uitsluitend het invullen van een papieren M-aangifte mogelijk. Het controleren dmv een digitale aangifte is nauwelijks mogelijk door de invulling van de sociale premies. Het invullen van deze (sociale) premies is lastig. Een fout is gauw gemaakt. De Belastingtelefoon - afdeling buitenland kan worden gebeld. Maar ook deze 'specialisten' weten met vragen vaak niet echt goed raad. tenslotte: de berekening hoeveel er terug te krijgen is, is niet gemakkelijk.

Ter informatie: een familielid met een modaal inkomen in een reguliere baan emigreerde in september. Was niet aangifteplichtig (.....). Kreeg meer dan € 2000 terug. Is in 2011 teruggekomen. Dus dat betekent dus weer een M-aangifte invullen.

Als u niet veel ervaring heeft met aangiften, raad ik u aan een belastingconsulent te raadplegen (liever geen administratiekantoor). Die doet de aangifte binnen een uurtje.
fisbel