Moet je gezamenlijk aangifte inkomsten 2010 doen in het volgende geval?

Ik nederlander halverwege 2010 getrouwd met canadese partner. 2 maanden voor trouwerij heeft mijn partner zich uitgeschreven uit NL. Ik 2 maanden na de bruiloft. We wonen nu samen in een ander EU land en zijn buiten NL getrouwd (wel in EU). In de paar jaar in NL heeft zij nooit angifte gedaan belasting maar wel gewerkt net als ik. Nu moet ik een M-formulier invullen over 2010 als ik aangifte wil doen. We hebben geen koophuizen of veel spaargeld oid. Heb ik over de eerste maanden 2010 recht op teruggave heffingskorting? Moeten we dan samen aangifte doen in NL of wordt zij buiten beschouwing gelaten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (3)

Let op: ik kan maar alleen algemeen op je reageren. Beter belastingadvies kan alleen als je cijfers meelevert.

Allereerst: je moet aangifte doen als je daarvoor een brief krijgt van de Belastingdienst, of als uit een naberekening blijkt dat je meer dan 44 euro bij moet betalen.

Als jij verder geen bijzondere omstandigheden hebt, dan kom je zeer waarschijnlijk niet boven die 44 euro uit. Dat geldt waarschijnlijk ook voor je vrouw. In dat geval hoef je geen aangifte te doen, tenzij jij of je vrouw uitgenodigd wordt om dit te doen. Let op: ook als slechts een van jullie uitgenodigd wordt, dan moeten jullie het allebei doen omdat jullie fiscale partners zijn (door het huwelijk).

Dan is het niet helemaal duidelijk wat je met de vraag over de algemene heffingskorting wilt weten. Als jij meer dan zo'n 6000 euro bruto in Nederland verdient hebt, en je hebt je werkgever loonheffingskorting toe laten passen, dan is deze algemene heffingskorting al verrekend in je uitbetaalde salaris. Dat geldt ook voor je vrouw. Dat betekent dus dat je in dat geval niets tekort komt en dat je niets terugkrijgt.

Als je vrouw minder dan 6000 euro bruto verdiend heeft (of jij), dan kan het zijn dat je een deel van haar heffingskorting kan laten verrekenen. Maar daar zijn twee onzekerheden bij:
* je moet je laten behandelen als binnenlands belastingplichtige
* ik weet niet precies wat er gebeurt met het buitenlandse inkomen van de minst verdienende partner. Technisch gezien betaal je daar in Nederland geen belasting over (vanwege het belastingverdrag), maar ik weet niet precies uit mijn hoofd wat de invloed is op je algemene heffingskorting.

Dus: met een beetje geluk hoef je niets meer te doen en is de Belastingdienst geregeld.

Toegevoegd na 2 minuten:
Overigens: je kan de algemene heffingskorting alleen doorschuiven als je minimaal zes maanden fiscale partner was. Als je halverwege 2010 getrouwd bent dan is dat dus net wel of net niet.

Toegevoegd na 1 uur:
Zie de reactie van jackd hieronder: de heffingskorting wordt niet goed verrekend als je maar een deel van het jaar in Nederland werkt. Dan wordt het wel interessant om zo'n formulier in te vullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heffingskorting wordt niet goed verrekend als je maar een gedeelte van een jaar (in Nederland) werkt. Met een beetje geluk krijgen ze een heel leuk bedrag terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt gelijk, antwoord aangevuld!
Moeten, ik denk dat je mogen bedoelt, want het lijkt me in jullie geval voordelig om gezamenlijk aangifte te doen.

Heffingskorting heb je volledig recht op in het jaar van migratie. (eventueel ook nog in de jaren erna)

Ik denk ook dat je gezamenlijk aangifte mag doen, maar dat kan ik in jullie geval niet vinden.

Je kan met de belasting gaan bellen, maar wat ik zou doen:
Rekenen wat jullie het beste uitkomt en niet verder uitzoeken hoe het precies zou moeten.
(soms is gezamenlijk aangifte doen niet voordelig)

Dit is flink ingewikkeld, zolang je niet bewust fraude pleegt en dat doe je niet als je niet weet dat je het fout doet (daarom ook niet verder zoeken) zal je bij controle hoogsten een correctie krijgen.
Waarschijnlijk geloven ze het wel als ze zien dat je weg bent uit Nederland.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In uw situatie is er maar 1 goed advies: ga niet zelf klungelen met de M-aangifte. Uw situatie is sowieso al enigszins ingewikkeld: getrouwd halverwege het jaar, daardoor wel fiscaal partner, maar ook gezamenlijke aangifte?

Schakel een deskundig iemand in. Dat kost wat geld, maar dat haalt u er dubbel en dwars uit. NB; doordat de heffingskortingen voor een heel jaar gelden, is er vaak teruggave mogelijk bij het doen van een M-aangifte. De belastingheffing is immers afgestemd op een heel jaar. Als slechts een deel van het jaar in nederland is gewoond, is er een grote kans op teruggave.

Uw partner is 4 maanden eerder dan u uit Nederland vertrokken. Zij heeft nooit aangifte gedaan. Misschien toch eens onderzoeken of zij zichzelf niet heeft benadeeld. Dat kan door gewoon de Ib-programma's over de verschillende jaren (vanaf 2006) te downloaden en het inkomen en de betaalde belasting en arbeidskorting in te vullen.

Jackd: U schrijft:
Je kan met de belasting gaan bellen, maar wat ik zou doen:
Rekenen wat jullie het beste uitkomt en niet verder uitzoeken hoe het precies zou moeten.
(soms is gezamenlijk aangifte doen niet voordelig)
Fisbel: dat is nou juisst het probleem. Je moet al een halve of hele fiscalist zijn om de situatie van TS goed te kunnen doorrrekenen.

Nielx: U schrijft:
Let op: ook als slechts een van jullie uitgenodigd wordt, dan moeten jullie het allebei doen omdat jullie fiscale partners zijn (door het huwelijk).
Fisbel: TS en partner zijn door het huwelijk wel fiscaal partners, maar gezamenlijke aangifte hoeft niet. Er kan dus gekozen worden voor gezamenlijke aangifte of niet.

Nielx: U schrijft:
Dus: met een beetje geluk hoef je niets meer te doen en is de Belastingdienst geregeld.
Fisbel: gevaarlijk advies. Juist mensen die niet aangifteplichtig zijn laten vaak geld liggen.
fisbel