Ik heb twee bijbanen, echter heb ik achteraf gezien bij de verkeerde werkgever loonheffingskorting aangevraagd, kan dit nog teruggedraaid worden?

In eerste instantie had ik gedacht dat ik bij de ene baan veel meer zou werken, echter heeft die andere baan (die ook veel leuker is en veel beter verdiend), mij toch aardig wat werk kunnen aanbieden waardoor ik nu bij me baan waar ik loonheffingskorting 1 dag heb gewerkt deze maand en bij die andere andere al rond de 10 dagen.

Nu word er wel aardig wat belasting ingehouden, waar dit achteraf niet had gehoeven.. Kan ik dit aan het einde van het jaar terugvragen bij de belastingdienst?

Alvast bedankt.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
21.7K

Antwoorden (5)

je kan het sowieso achteraf terugvragen, misschien is dit voor jou wel een leukere optie.. de belastingdienst spaart voor jou op deze manier.

dat vond ik altijd leuk, in april/mei een smak geld, en dat zonder sparen ;) (en zo heb ik mn 1e brommer gekocht, hehe)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, dat kan je wisselen. Je vraagt bij de loonadministratie van beide werkgevers het formulier dat je daarvoor moet gebruiken en vult dat in, en levert dat weer in.

Het kan niet met terugwerkende kracht, het is dus voor de toekomst.

Bij je aangifte wordt dat overigens wel rechtgetrokken hoor!
Dan moet je uiteraard wel aangifte doen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan zelfs bij beide bijbanen loonheffingskorting aanvragen.
Daar moet je alleen wel mee oppassen, want is de kans groot dat je bij de belastingaangifte ineens veel moet bijbetalen.
(ik ken mensen die zo flink in de problemen zijn gekomen)

In jouw geval zou je het wel kunnen doen, als je verwacht dat de verhouding de rest van het jaar zo blijft.
Je hebt over die 10 dagen vol betaald.
Dus als je bij beide korting aanvraagt dan "klopt" het weer als je bij de baan waar je maar 1 dag werkt dan 10 dagen hebt gewerkt.

Maar je moet er niet te moeilijk over denken,
als je begin volgend jaar aangifte doet dan komt alles weer goed.

Het is vandaag de 19de dus als je morgen de aanvraag doet dan gaat het misschien deze maand nog in.

De belastingdienst betaalt trouwens meer rente uit dan de bank, dus als je het geld niet nodig hebt, dan kan je de aangifte ook uitstellen. (totdat je een brief krijgt of 3 jaar)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niets is in deze ernstig, tenzij je al lang een hoofdbaan hebt en daarnaast 2 bijbanen.
Je kunt elke maand wisselen waar je de algemene heffingskorting (AHK) geldend maakt.
Tot bruto € 6.400 betaal je op jaarbasis geen belasting.
Als je vanaf 1 juli zou werken en dan 2 banen zou hebben dan kun je zonder problemen bij beide banen de AHK geldend maken.
Bij je aangifte kun je alles wat fout ging rechttrekken. Dus niets aan de hand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natuurlijk kunt u belasting terugvragen, tenminste als er iets terug te vragen is (zie hieronder). Dat doet u door aangifte te doen. Het is sowieso verstandig elk jaar het programma te downloaden en te kijken of er niet geld teruggevraagd kan worden. Dat kan als de werkgever (iets) te veel inhoudt.

Bij twee banen en een inkomen van meer dan € 18.628 moet u ermee rekenen dat er belasting bijbetaald moet worden. Voor elke € 1000 boven is er € 90 bijtelling.
De loonheffingskorting kunt u uiteraard wijzigen.
fisbel