Hoe werkt belasting betalen bij buitenlandse bestelling?

Ik ga een jurk bestellen uit China, maar ik las dat als het pakket wordt afgeleverd, je nog belasting moet betalen. Hoe werkt dit precies en kun je uitrekenen hoeveel dit zal zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Utrecht
12 jaar geleden
Als je pakketje bij de NL douane eruit wordt gevist, krijg je van hen, via PostNL een heffing voor invoering en BTW. De postbode komt dus met een rekening die je direct moet betalen. Hoogte zal ongeveer zijn zoals in de antwoorden aangegeven.
De kans is echter groot dat je pakketje er niet wordt uitgepikt en dus zomaar bij je wordt afgeleverd. Dan heb je mazzel: je hoeft zelf geen actie meer te ondernemen.

Het beste antwoord

Het bedrijf dat je verzending afhandelt regelt de inklaring. Je moet rekening houden met een importheffing van de douane, de hoogte daarvan is afhankelijk van het soort product. Daarnaast betaal je (in het geval van een jurk) 19% BTW over de waarde van het pakket plus de verzendkosten en je betaalt aan het postbedrijf nog een bedrag voor de afhandeling.

Het douantetarief kan je bij de bron opzoeken, maar let wel: het kan nogal ingewikkeld zijn. Voor textiel gelden hele specifieke regels.

Ik weet dat TNT Post bij aflevering vraagt om te betalen, Fedex stuurde laatst een factuur achteraf (maar ik weet niet of ze dat bij iedereen doen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Reken maar gauw op 19% BTW over het hele bedrag inclusief verzendkosten, en (voor een jurkje) ongeveer 25 euro 'inklaringskosten'/ douanekosten als je pakje er uit gepikt is.
In de regel betaal je dit contant aan de deur, aan de postbode. Hangt er dus een beetje vanaf met wie het verzonden is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoeveel betaal je voor het jurkje? (met de verzendkosten apart)

Mijn ervaring is dat ik met goedkope dingen niks betaal, tot 50,- gaat het goed.
Rond de 100,- wordt de kans een stuk groter dat het pakje eruit gehaald wordt.

Ga ervan uit dat je moet betalen wat ze hierboven zeggen, dan kan het alleen maar meevallen.