Kosten zijn aftrekbaar indien deze samenhangen met het afsluiten van de hypotheek vanwege een aankoop, verbetering of onderhoud. In sommige gevallen vragen hypotheekverstrekkers naast een taxatierapport (kosten aftrekbaar) ook om een bouwkundige keuring. Zij doen dit met name bij oude woningen. In dat geval zijn de kosten aftrekbaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja. Bij een aankoop wordt dit door de belastingdienst gezien als noodzakelijke kostenpost voor de aanschaf, en wordt dus als box 1, aftrekbaar, behandeld.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Een bouwkundige keuring is wellicht verstandig, maar niet noodzakelijk voor het verkrijgen van de hypotheek. Deze is dus niet éénmalig in aftrek te nemen, maar wel mee te financieren. De rente daarover is vervolgens weer wel in aftrek te nemen.