Rutte houdt netto minder over dan Balkenende voorheen, hoe kan dit?

Ik las laatst een artikel over het feit dat eenverdieners (Rutte) minder overhouden dan wanneer er in het huishouden tweeverdieners zijn (Balkenende).
Echter vroeg ik mijzelf af hoe dit kan, en waardoor dit precies komt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Het brutoloon is gerelateerd aan de functie, het nettoloon aan de persoonlijke omstandigheden. Heb je minderjarige kinderen, om een voorbeeld te noemen, dan betaal je minder belasting waardoor je netto een hoger bedrag overhoudt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De vraag gaat over het verschil tussen een- en tweeverdieners, niet over situaties met en zonder kinderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk je niet dat we elkaar aanvullen? Jij gaf antwoord op de toelichting, ik op de vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zie een toelichting op een vraag als onderdeel van de vraag. Misschien beantwoordt jouw opvatting en uitleg beter aan de bedoeling van de vraagsteller, maar die heeft het niet over de invloed van het hebben van kinderen op de hoogte van de inkomstenbelasting.
Trouwens door het hebben van een of meer kinderen betaal je tegenwoordig niet minder belasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
O, ik dacht dat er nog wel degelijk aftrekmogelijkheden waren voor de kosten van levensonderhoud van kinderen. Dat moet dan heel recent veranderd zijn. Overigens bedoelde ik het als voorbeeld. Sterker, ik noemde het zelfs als voorbeeld. Bottom line is dat een netto salaris afhankelijk is van persoonlijke omstandigheden. Volgens mij is dat een correct antwoord op de vraag maar daarover verschillen we dan van mening. Het zij zo.

Andere antwoorden (1)

Als beide partners een arbeidsinkomen hebben, dan is er in datgezin sprake van tweeverdieners, dus twee inkomens.
Als je geen partner hebt, dan ben je eenverdiener en is er geen ander inkomen.
Je hebt ook nog alleenverdieners,dan is er in dat gezin wel sprake van partners, maar heeft er maar een een inkomen (in geld) uit arbeid.
Of je getrouwd bent of niet, dat heeft geen invloed op de hoogte van de belasting per persoon. De belastingheffing is geïndividualiseerd.