Hoeveel procent belasting moet je betalen over een bedrag van 8000 euro dat je hebt gekregen via terugwerkende kracht wajong?

Moet ik daarvan dan 52% inleveren aan de belastingdienst volgend jaar?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Als je het geld in 2011 krijgt dan moet je inkomen voor heffing van 52% inkomstenbelasting op jaarbasis daarmee boven de € 55.694 uitkomen. Als dat zo is, dan neem ik mijn pet voor je af.
Tot een jaarinkomen van € 18.628 is het tarief van de eerste schijf 33 %

Bedenk dat op deze nabetaling Wajong al loonheffing wordt ingehouden.
Als je rentebetaling aan de fiscus wilt voorkomen, dus als het totaalinkomen boven de € 18.628 komt, vraag dan om een voorlopige aanslag.

N.B. Het totaaleffect kan tegenvallen als de nabetaling Wajong verrekend wordt met bij voorbeeld eerder over die periode uitgekeerde bijstandsuitkering.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgensmij gaat het over maar
Schijf 1 dat betekend dat je 32% over je inkomen betaalt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij ligt het eraan of je naast je uitkering ook nog andere inkomsten hebt gehad. Heb je dat niet, dan betaal je 32% (schaal1 )