Hoe werkt btw met Uitbetaling van artiesten? (btw vraagje)

Beste mensen met goede antwoorden. Als ik een evenement ga organiseren. Hoe betaal ik btw technisch de artiesten uit? (formulieren bijv) en hoe betaal ik btw over mijn entree. Ik heb ooit gezien dat een organisator de artiesten een formulier laat ondertekenen dat de organisatie niet verantwoordelijk is voor het betalen van BTW over hun service.

Helpie!

Toegevoegd na 3 uur:
Ik heb mijn vraag iets aangepast:

Ik ben door een club benaderd (gezien mijn netwerk) iets te organiseren in de club. Daarvoor mag ik zelf de entree in mijn zak steken maar ben ik verantwoordelijk voor de programmering en dus de investering. Ik wil dit gewoon netjes doen.

Het formulier wat hierboven vermeld staat, was zoals een van de comenteerders al zegt een GAGE formulier.

Als ik op contract zet (in dit geval tekend artiest namelijk conctract die ik heb opgesteld) dat artiest zelf verantwoordelijk is voor afdracht BTW. Is dat dan rechtsgeldig?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Weet je zeker dat dat formulier over btw ging?
Ik denk dat het over inkomsten belasting ging.

Als je met zelfstandigen werkt, dan spreek je een bedrag af en krijg je gewoon een rekening, maar er moet geen verwarring zijn, dat mensen denken dat ze een paar dagen bij jouw in dienst zijn en dus een salaris ontvangen waarbij jij de belasting en zo regelt.

Volgens mij moet overal 19% op betaalt worden.
Spreek dus wel af of de bedragen met of zonder btw zijn. Jij bent in dit geval een bedrijf dus normaal gesproken wordt er zonder btw afgesproken. Let daar dus op anders ga je steeds 19% de boot in.

Over entree geldt hetzelfde: 19% btw.

stel:
10000,- entree ex. btw 1900,- : 11900,-
5000,- kosten ex. btw 950 : 5950.- (artiesten, maar ook de rest)

winst: 10000 - 5000 = 5000,-
btw 1900 - 950 = 950,-
Je moet 950,- aan btw afdragen aan de belastingdienst.
(als dit alle btw zou zijn in een jaar, dan mag je het houden, want onder de 1250,- (ongeveer) hoef je geen btw af te dragen)

Als het klein en eenmalig blijft kan je dit gewoon doen, anders even langs de www.kvk.nl
Daar kan je je inschrijven en ze weten daar ook veel.
Persoonlijk langs gaan heeft de voorkeur, dan gaat alles veel sneller.

Vergeet je niet te verzekeren.

Toegevoegd na 13 uur:
Dat gage formulier gaat volgens mij over inkomsten belasting. (ik heb ernaar gekeken)
Vooral zodat het duidelijk is hoe alles is geregeld.

Over BTW hoef jij je geen zorgen te maken, als jij iets betaalt met btw, dan is die persoon (of bedrijf) verantwoordelijk voor de afdracht. (de bon/rekening is hiervoor het bewijs/contract)
Ik ben zzp-er en het zou wat zijn als iedere klant met dat soort formulieren zou aankomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Als het goed is komen de artiesten met een factuur, al dan niet met BTW. Dat is afhankelijk van het feit of een artiest we of niet BTW-plichtig is en dat kan verschillen. Die factuur moet uiteraard gewoon betaald worden.
Is degene die de artiesten betaalt (jij of het bedrijf waar voor jij werkt) BTW-plichtig, dan kan de BTW die de artiest in rekening brengt teruggevraagd worden bij de belastingdienst. Ben je niet BTW-plichtig dan heb je pech. Is degene die de entreeopbrengst ontvangt (jij of bedrijf waarvoor je werkt) BTW plichtig dan moet je over de entree btw afdragen aan de belastingdienst.
Op onderstaande link kun je info lezen over artiesten en BTW.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een artiest is zelf verantwoordelijk voor zijn belasting aangifte. Hij of zijn manager stuurt een factuur, die betaal je gewoon. Boek je artiesten dus bij voorkeur via een boekingsburo, dan heb je geen belasting "gezeur".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mocht de artiest geen factuur kunnn sturen dan gebruik je een gage-verklaring. Dit formulier is te downloaden op de site van de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://belastingdienst.nl/download/616.html