Is het nog rendabel om een tweede baan te hebben?

Ik heb zelf een fulltime baan van veertig uur per week. Omdat ik nog graag wat extra's wil verdienen wil ik op afroep een klein bijbaantje erbij nemen. Ik vraag me alleen af of dit ook wel winstgevend is, of moet je aan het einde van het jaar alles terug betalen aan de belastingdienst en levert meer werken bij een tweede werkgever eigenlijk niet zo heel veel op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
24.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt helemaal af van je inkomen.

Het beste antwoord

De vraag of het rendabel is hangt van een aantal factoren af. Naast de financiële aspecten is er ook nog het emotionele en fysieke aspect: wegen de extra verdiensten wel op tegen de energie en tijd die je erin staakt. Daarnaast moet je ook een beetje oppassen. In veel (fulltime) arbeidscontracten staat dat je geen nevenactiviteiten mag hebben. Dit kan reden zijn tot het ontbinden van je contract. Ik zou op je werk dus een beetje discreet zijn, dit kan met kwade wil misbruikt worden.

Dan over het financiële plaatje. Je wilt weten hoeveel je overhoudt (je wilt dus je marginale belastingtarief weten). Om dit te bepalen moet je een inschatting doen van hoeveel je op jaarbasis bruto bij gaat verdienen. Vervolgens ga je kijken in welke belastingschijf dit zal vallen. Voorbeeld: je verdient nu €30.000 bruto per jaar, je gaat €5000 extra verdienen. Dan valt €3436 daarvan in schijf 2 (41,95%) en €1564 in schijf 3 (42%). Je marginale belastingtarief is dan 41,97%.

Maar dan ben je nog niet klaar. Als je zorgtoeslag krijgt dan wordt dat minder. De vuistregel bij zorgtoeslag dat je van iedere verdiende euro zo'n 5% minder (op jaarbasis) krijg. Dus bij een brutosalaris van 5000 krijg je op jaarbasis 250 euro minder. Let erop: deze vuistregel geldt als je tussen de grenzen valt (bij eenpersoonshuishouding minimaal €19 528 en maximaal €33 743 van je verzamelinkomen; dat is het inkomen uit box 1, 2 en 3).

Als je huurtoeslag krijgt geldt ook dat dit minder kan worden. Hier ligt een ingewikkelde berekening aan ten grondslag waar ik helaas geen vuistregel voor ken. Dit kan je laten berekenen op toeslagen.nl.

Waar moet je op letten:
- als je toeslagen ontvangt, pas dan op dat je niet net over de grenzen heen gaat. Het klinkt heel raar, maar als jij bijvoorbeeld als alleenstaande één euro boven de huurtoeslaggrens gaat, dan verlies je in één klap honderden euro's. Bij de zorgtoeslag is dat minder dramatisch (daar verlies je als alleenstaande maar 23 euro).
- als je een schijf omhoog gaat, dan betekent het ook dat je aftrekposten in de hogere schijf vallen. Nu maakt het in het voorbeeld met schijf 2 en 3 nauwelijks verschil, maar van schijf 1 naar 2 kan het wel schelen en wordt dus je marginale belastingdruk lager.
- let erop dat je bij het berekenen van je brutoloon rekening houdt met je vakantiegeld (8%) en andere toeslagen (onregelmatigheidstoeslag, etc.)

Kortom: succes met het berekenen en veel plezier met je nieuwe baan!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wauw, helemaal voorgerekend en al! Fantastisch! Dank voor je heldere uitleg en motivatie.

Andere antwoorden (3)

En tijdje geleden deden wij thuiswerk eerst op de naam van mijn zus en daarna op die van m'n moeder. We konden het met z'n allen doen en je kon het doen wanneer je het maar wou. Het was ook erg makkelijk je kon het tijdens het TV kijken doen. Enigste nadeel is dat je een auto nodig hebt en je huis word er een beetje vies van. Gemideld verdienden wij 150€ dat in de pot ging Voor vakantie
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hangt sterk af van je huidige inkomen.
- stel je krijgt extra inkomsten, wellicht verlies je subsidies (huurhulp, dat soort stuff). Maar zeer de vraag of je er dan op vooruit gaat.
- Zit je al in een hoge schaal, krijg je ook te maken met een hoge belasting in je extra baan. Dus of het per uur dan echt rendabel is, tov bijv vragen aan je huidige baas voor overwerk... Maar goed, ondanks de hoge belasting houd je er dan wel wat aan over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je je bruto belastbaar inkomen 2011 weet, kun je met onderstaande link zien hoeveel belasting je over het inkomen van de 2e baan betaalt.

Toegevoegd na 48 minuten:
Bedoeld is bruto belastbaar (verzamel)inkomen in box 1 (werk en woning), dus excl. box 3 (spaargeld e.d.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Super. Dank voor je tip!