Op moment dat je persoonlijk failliet verklaard word, hoelang hebben schuldeisers dan de tijd om het geld op jou te verhalen?

Met name de schuldeisers als de belastingdienst, de bank (hypotheek) en eventueel particulieren! Hoe kan dit op iemand verhaald worden, door bijvoorbeeld schulsanering en hoelang duurt dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
9.5K

Antwoorden (4)

misschien heb je hier wat aan.
http://www.persoonlijkfailliet.nl/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je failliet bent wordt er een curator aangesteld die gaat kijken wat er is aan bezittingen, inkomsten en schulden. Zodra dat in kaart is gebracht kan er worden bepaald of en zo hoeveel er aan de schuldeisers kan worden betaald (een percentage van de feitelijke schuld, waarbij bijv. de belasting altijd het dubbele percentage krijgt). Hoe lang dat duurt is afhankelijk van de ingewikkelheid van het desbetreffende faillissement en of er bijvoorbeeld eerst nog zaken te gelde moeten worden gemaakt, of dat er nog betwiste vorderingen zijn waar eerst over geprocedeerd moet worden. Reken in de praktijk op minimaal een jaar voor een eenvoudig faillissement tot meer dan 10 jaar voor heel complexe.
Als natuurlijk persoon zal in veel gevallen het faillissement kunnen worden omgezet in een wettelijke schuldsanering. De looptijd daarvan is in beginsel 3 jaar maar kan worden verlengd tot 5 jaar.

Toegevoegd na 2 minuten:
Belangrijk verschil is dat na het faillissement het eventuele restant nog steeds verschuldigd is, maar na een wettelijke schuldsanering kunnen de schuldeisers niet meer bij je aankloppen voor het niet betaalde deel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De curator en uiteindelijk de rechtbank zullen bepalen wanneer en hoe het faillissement eindigt.
Een afbetalingsregeling waardoor iemand in de schudsanering komt, kan daarvan deel uitmaken.
Of niet betaalde schulden NA het faillisssement verhaald kunnen worden en hoe lang weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In tegenstelling tot een BV bijvoorbeeld blijf jij na faillisement bestaan en kan men je blijven achtervolgen met je schulden. Tegenwoordig wordt vaker de wet WSNP toegepast. Er zijn wel voorwaarden, de rechter beslist of de wet kan worden toegepast. Je staat in feite 3 jaar onder curatele. Een bewindvoerder betaalt je noodzakelijke rekeningen en geeft je huishoudgeld; het geld dat overblijft gaat naar de schuldeisers, die een deel van hun vordering terugkrijgen. Na drie jaar ben je dan geheel schuldenvrij.