belastingdienst vordert definitieve berekening terug.

Vandaag een brief ontvangen van de belastingdienst dat zij onze definitieve berekening van de huurtoeslag die wij een jaar geleden definitief hebben ontvangen terug willen vorderen.

Mijn vraag is mag dit zomaar aangezien het om een definitieve berekening gaat van meer dan een jaar geleden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Antwoorden (3)

Een definitieve berekening kan alleen worden teruggevorderd als blijkt dat er een zogenaamd "nieuw feit" aan het licht is gekomen. Dit kan bijvoorbeeld zijn als bij de vorige berekening niet bekend was dat er inkomensbestanddelen waren die pas later aan het licht zijn gekomen.

Het kan zijn dat de zogenaamde "definitieve berekening" van vorig jaar een 2e voorlopige berekening was (kijk dat goed na!). Dan mag de belastingdienst wel "zomaar" van deze berekening afwijken.
Mocht de berekening van vorig jaar echt definitief zijn, zou je bezwaar kunnen maken tegen de ontvangen aanslag. Zeg dan in je bezwaar dat in jou ogen geen sprake is van een nieuw feit en dat derhalve niet van de definitieve aanslag van vorig jaar mag worden afgeweken.
Is de aanslag van vorig jaar toch geen definitieve aanslag, schrijf dan een brief waarin je vraagt waarom van deze aanslag van vorig jaar wordt afgeweken.

Mocht je er niet uit komen, stuur me dan anders even een berichtje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er al een definitieve berekening is afgegeven, mag dit wanneer er sprake is van een nieuw feit. Mocht je bijvoorbeeld na het ontvangen van je definitieve toekenning nog bij de inkomstenbelasting je inkomen wijzigen, waardoor dit hoger uitkomt dan het inkomen dat voor de definitieve berekening gebruikt is, dan zal de definitieve toekenning voor de toeslag ook herberekend moeten worden.

Een andere mogelijkheid is wanneer er in de definitieve toekenning een fout gemaakt is, die de toeslaggerechtigde redelijkerwijs zelf had kunnen opmerken (zoals ontbrekende huisgenoten, met of zonder inkomen, in de berekening), waardoor het recht wijzigt.

Er wordt momenteel ook druk overlegd om de Belastingdienst meer mandaat te geven om dit recht te trekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De belastingdienst mag inderdaad de berekening aanpassen. Dit mogen ze doen tot 7 jaar terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sinds 1 januari 2008 nog maar 3 jaar en alleen tot 5 jaar terug als er een geronde reden bestaat...