Belasting teruggave Student zonder studiefinanciering

Over belastingjaar 2008 heb ik over 2008-2009 een studie gevolg zonder studiefinanciering alleen een 0 lening. Hoe zorg ik dat ik over belastingjaar 2008 zo veel mogelijk belasting kan terug ontvangen.

Daarnaast moest ik een studiereis maken waarvoor ik studiepunten kreeg en het dan dus onderdeel van de opleiding is. (wordt deze dan wel vergoed )

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (3)

Zelf heb ik via briefwisseling aan de belastingdienst geïnformeerd wat wel en wat niet aftrekbaar is.
Voordeel is dat ik dit zwart op wit heb staan.
Je moet kort mededelen dat je opleiding echt bedoeld is voor een nieuwe werk.
Je studiereis moet je vragen hoe dit zit.

Je moet alles bewaren en documenteren. Je studiekosten, je materiaalkosten. Het laatste moet je onderverdelen in duurkoop en vebruikskosten. Dus een PC is duurkoop, hier geldt een afschrijvingsmethode van 5 jaar afschrijving.
Papier en pennen zijn vebruikskosten.

Alle bonnetjes bewaren. Zelf hou ik een excel lijst bij en nummer ik de bonnetjes.

Je kantoorinrichting en reiskosten zijn niet aftrekbaar.

Tot nu toe is alles geaccepteerd, zonder controle. Het is best de moeite waard en ik krijg veel terug.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In eerste instantie is het belangrijk om te weten hoeveel belasting, en welke belasting je hebt betaald. Wat je niet betaald hebt kun je namenlijk ook niet aftrekken. Dan volg je het IB formulier en kijk je in eerste instantie hoe je uitkomt. Een studiereis wordt niet vergoed, maar kun je opgeven als kosten, zodat je minder inkomsten hebt gehad en dus minder belasting hoeft te betalen.