Wat wordt er nou bedoeld met bijtelling bij een nieuwe auto?

Je kent die reclames wel , dan wordt er gezegd met maar 14 procent bijtelling , maar wat is die bijtelling?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Als je een auto van je werkgever krijgt waar je ook prive in gaat rijden (meer dan 500 km per jaar) dan moet je daar belasting over betalen. Dat gaat door een bepaald percentage van de fiscale waarde van de auto bij je inkomen op te tellen. Sommige auto's zitten in een 25% tarief, sommige in 20% en sommige in 14%. Dat is afhankelijk van de milieuklasse van de auto, de CO2 uitstoot.
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Ha, die Nikema;

Bovenstaand verhaal gaat ook op voor zelfstandig ondernemers die hun zakelijk aangeschafte auto ook privé gebruiken. Iemand die zijn auto zelf gewoon koopt en betaalt heeft er dus niets mee te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gaat erom dat de staat (belasting) een auto van de zaak ziet als een verkapt loon. Je krijgt dus eigelijk loon in natura en dus moet je betalen. Daar is een bijtelling voor. Je moet dus een bedrag bijtellen bij je loon voor het privegebruik van deze (veelal) lease auto.

Dit zie je trouwens niet alleen met auto's.
Vroeger kon je bij veel bedrijven nog genieten van leuke ëxterne arbeidsvoorwaarden".

Werkte je bij een elektronicabedrijf, kon je met fikse korting een TV kopen, wekte je in de keuken, kon je tegen kostprijs levensmiddelen meekrijgen. Tegenwoordig zit de fiscus er als een tijger bovenop en zie je dit haast niet meer. Een paar jaar geeden werden zelfs kerspakketten ineens belast met als resultaat dat er bijna geen werkgever meer kerstpakketten gaf aan zijn medewerkers.
Hier zijn ze dan wel op teruggekomen.
12 jaar geleden
Het recht op het privegebruik van een auto van de werkgever is een van de vormen van loon anders dan in geld ofwel loon in natura.
Daarvoor is er door de wetgever bepaald dat er een jaarlijkse fiscale bijtelling is, die gebaseerd is op de totale nieuwprijs van de auto.
Dat geldt zowel voor werknemers als ondernemers.

Elke maand dient de werkgever 1/12 van de jaarbijtelling bij het loon op te tellen, zodat er - samen met het loon in geld- belasting over wordt ingehouden (en afgedragen).
Dus niet (meer) in de prive aangifte inkomstenbelasting.

Auto's met lagere of geen uitstoot van bepaalde schadelijke stoffen hebben een lagere bijtelling. Dus dat is gunstiger voor de berijder.
De bijtelling varieert van 0% tot 25% van de nieuwwaarde. Eventuele privébijdragen aan de werkgever komen op de bijtelling in mindering